Vertrouwen consumenten opnieuw de dieperik in | RetailDetail

Vertrouwen consumenten opnieuw de dieperik in

Vertrouwen consumenten opnieuw de dieperik in

De Belgische consument is het weinige vertrouwen dat hij nog had, opnieuw aan het verliezen. In augustus stond de indicator van het consumentenvertrouwen op -16. Dat is meteen de op één na laagste score van het hele jaar: enkel in februari zagen de Belgen het nóg minder zitten (-20).

It's the economy, stupid!

"De consumenten zijn vooral pessimistisch gestemd aangaande de macro-economische ontwikkelingen", schrijft de Nationale Bank van België. "Vooral de vrees voor een stijgende werkloosheid weegt almaar meer op het gemoed, maar ook de vooruitzichten ten aanzien van het globale economische verloop zijn in toegenomen mate verslechterd."

 

"Op persoonlijk gebied hebben de gezinnen hun verwachtingen met betrekking tot hun financiële situatie opnieuw licht neerwaarts bijgesteld. Daartegenover beoordeelden ze hun toekomstige spaarmogelijkheden ietwat minder negatief dan de vorige maand", aldus nog de Nationale Bank.

 

Vrij vertaald betekent dit dat de consument vreest dat hij het financieel moeilijker gaat kijken en dus meer dan ooit van plan is geld opzij te zetten om in geval van nood op terug te kunnnen vallen. Dat is alvast geen goed nieuws voor de consumptie en dus voor de handelaars, voor wie geld nu eenmaal moet rollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.