Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel" | RetailDetail

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Liefst 79% van de Belgen vindt dat eindejaar "te veel commercie" is geworden. Dat neemt echter niet weg dat er traditiegetrouw flink versierd en al even flink gevierd wordt, vooral thuis.

Vieren en versieren

Meer dan 90% van de Belgen vieren kerstavond, kerstdag en oudejaar, zo blijkt uit een bevraging van "thuisgevoelpromotor" ILIV. Zij het niet altijd met een even groot enthousiasme: bijna vier op de tien Belgen kijken niet uit naar de feestdagen en vinden kerst vooral een verplicht nummer, in die mate zelfs dat 31% het feest liever zou overslaan.

 

Voorstander of niet, bijna iedereen voorziet wel iets van kerstversiering (zie grafiek). Een kwart van de Belgen koopt zelfs elk jaar nieuwe versiering. 19% houdt bij de keuze van zijn versiering rekening met milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Slechts 16% bedankt feestelijk voor kerstdecoratie.

 

Vieren doen de Belgen bij voorkeur thuis: zo viert 47% kerstavond thuis en 34% bij familie. Op 25 december zelf viert 39% thuis en 42% bij familie. Oudejaar geeft een gemengder beeld: daar viert 38% thuis, 11% bij familie en 15% bij vrienden. Nog eens 16% start de avond thuis om daarna nog een stapje in de wereld te zetten.

 

"Te veel commercie"

Dat zoveel Belgen thuis vieren, is uiteraard goed nieuws voor supermarkten, drankencentrales en traiteurs. Niet voor niets sluiten nogal wat horecazaken die avond de deuren, maar draaien hun keukens wel op volle toeren voor afhaalmenu's.

 

Toch is er een domper op de feestvreugde, aldus de enquête: "Ongeacht of we Kerst nu gezellig, leuk of een verplichting vinden, het kost ons veel geld en is te gecommercialiseerd. Maar liefst 79% klaagt het commercie-aspect aan. Bovendien geeft 52% aan dat ze in de eindejaarsperiode teveel geld uitgeven", al is dat laatste voor retailers niet per se slecht nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.