Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Liefst 79% van de Belgen vindt dat eindejaar "te veel commercie" is geworden. Dat neemt echter niet weg dat er traditiegetrouw flink versierd en al even flink gevierd wordt, vooral thuis.

Vieren en versieren

Meer dan 90% van de Belgen vieren kerstavond, kerstdag en oudejaar, zo blijkt uit een bevraging van "thuisgevoelpromotor" ILIV. Zij het niet altijd met een even groot enthousiasme: bijna vier op de tien Belgen kijken niet uit naar de feestdagen en vinden kerst vooral een verplicht nummer, in die mate zelfs dat 31% het feest liever zou overslaan.

 

Voorstander of niet, bijna iedereen voorziet wel iets van kerstversiering (zie grafiek). Een kwart van de Belgen koopt zelfs elk jaar nieuwe versiering. 19% houdt bij de keuze van zijn versiering rekening met milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Slechts 16% bedankt feestelijk voor kerstdecoratie.

 

Vieren doen de Belgen bij voorkeur thuis: zo viert 47% kerstavond thuis en 34% bij familie. Op 25 december zelf viert 39% thuis en 42% bij familie. Oudejaar geeft een gemengder beeld: daar viert 38% thuis, 11% bij familie en 15% bij vrienden. Nog eens 16% start de avond thuis om daarna nog een stapje in de wereld te zetten.

 

"Te veel commercie"

Dat zoveel Belgen thuis vieren, is uiteraard goed nieuws voor supermarkten, drankencentrales en traiteurs. Niet voor niets sluiten nogal wat horecazaken die avond de deuren, maar draaien hun keukens wel op volle toeren voor afhaalmenu's.

 

Toch is er een domper op de feestvreugde, aldus de enquête: "Ongeacht of we Kerst nu gezellig, leuk of een verplichting vinden, het kost ons veel geld en is te gecommercialiseerd. Maar liefst 79% klaagt het commercie-aspect aan. Bovendien geeft 52% aan dat ze in de eindejaarsperiode teveel geld uitgeven", al is dat laatste voor retailers niet per se slecht nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top