Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel" | RetailDetail

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Liefst 79% van de Belgen vindt dat eindejaar "te veel commercie" is geworden. Dat neemt echter niet weg dat er traditiegetrouw flink versierd en al even flink gevierd wordt, vooral thuis.

Vieren en versieren

Meer dan 90% van de Belgen vieren kerstavond, kerstdag en oudejaar, zo blijkt uit een bevraging van "thuisgevoelpromotor" ILIV. Zij het niet altijd met een even groot enthousiasme: bijna vier op de tien Belgen kijken niet uit naar de feestdagen en vinden kerst vooral een verplicht nummer, in die mate zelfs dat 31% het feest liever zou overslaan.

 

Voorstander of niet, bijna iedereen voorziet wel iets van kerstversiering (zie grafiek). Een kwart van de Belgen koopt zelfs elk jaar nieuwe versiering. 19% houdt bij de keuze van zijn versiering rekening met milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Slechts 16% bedankt feestelijk voor kerstdecoratie.

 

Vieren doen de Belgen bij voorkeur thuis: zo viert 47% kerstavond thuis en 34% bij familie. Op 25 december zelf viert 39% thuis en 42% bij familie. Oudejaar geeft een gemengder beeld: daar viert 38% thuis, 11% bij familie en 15% bij vrienden. Nog eens 16% start de avond thuis om daarna nog een stapje in de wereld te zetten.

 

"Te veel commercie"

Dat zoveel Belgen thuis vieren, is uiteraard goed nieuws voor supermarkten, drankencentrales en traiteurs. Niet voor niets sluiten nogal wat horecazaken die avond de deuren, maar draaien hun keukens wel op volle toeren voor afhaalmenu's.

 

Toch is er een domper op de feestvreugde, aldus de enquête: "Ongeacht of we Kerst nu gezellig, leuk of een verplichting vinden, het kost ons veel geld en is te gecommercialiseerd. Maar liefst 79% klaagt het commercie-aspect aan. Bovendien geeft 52% aan dat ze in de eindejaarsperiode teveel geld uitgeven", al is dat laatste voor retailers niet per se slecht nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.