Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Vier op vijf Belgen vinden eindejaar "te commercieel"

Liefst 79% van de Belgen vindt dat eindejaar "te veel commercie" is geworden. Dat neemt echter niet weg dat er traditiegetrouw flink versierd en al even flink gevierd wordt, vooral thuis.

Vieren en versieren

Meer dan 90% van de Belgen vieren kerstavond, kerstdag en oudejaar, zo blijkt uit een bevraging van "thuisgevoelpromotor" ILIV. Zij het niet altijd met een even groot enthousiasme: bijna vier op de tien Belgen kijken niet uit naar de feestdagen en vinden kerst vooral een verplicht nummer, in die mate zelfs dat 31% het feest liever zou overslaan.

 

Voorstander of niet, bijna iedereen voorziet wel iets van kerstversiering (zie grafiek). Een kwart van de Belgen koopt zelfs elk jaar nieuwe versiering. 19% houdt bij de keuze van zijn versiering rekening met milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Slechts 16% bedankt feestelijk voor kerstdecoratie.

 

Vieren doen de Belgen bij voorkeur thuis: zo viert 47% kerstavond thuis en 34% bij familie. Op 25 december zelf viert 39% thuis en 42% bij familie. Oudejaar geeft een gemengder beeld: daar viert 38% thuis, 11% bij familie en 15% bij vrienden. Nog eens 16% start de avond thuis om daarna nog een stapje in de wereld te zetten.

 

"Te veel commercie"

Dat zoveel Belgen thuis vieren, is uiteraard goed nieuws voor supermarkten, drankencentrales en traiteurs. Niet voor niets sluiten nogal wat horecazaken die avond de deuren, maar draaien hun keukens wel op volle toeren voor afhaalmenu's.

 

Toch is er een domper op de feestvreugde, aldus de enquête: "Ongeacht of we Kerst nu gezellig, leuk of een verplichting vinden, het kost ons veel geld en is te gecommercialiseerd. Maar liefst 79% klaagt het commercie-aspect aan. Bovendien geeft 52% aan dat ze in de eindejaarsperiode teveel geld uitgeven", al is dat laatste voor retailers niet per se slecht nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top