Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd | RetailDetail

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Het aantal dagbladwinkels in ons land gaat er zienderogen op achteruit. De voorbije tien jaar is het aantal winkels met liefst een vijfde gedaald, van ongeveeer 5.000 naar nauwelijks 4.000 vandaag. Elk jaar sloten er met andere woorden gemiddeld 100 winkels definitief de deuren. 

Bedroevende rendabiliteit

Een gemiddelde zelfstandige uitbater van een dagbladhandel verdient tegenwoordig evenveel als de gemiddelde winkelbediende in loondienst: jaarlijks kent de doorsnee dagbladwinkelier zichzelf een loon toe van 27.000 euro bruto, zo blijkt uit de rendabiliteitsananalyse die UNIZO en dagbladhandelaarsfederatie VFP lieten uitvoeren. 

 

"De gemiddelde jaaromzet van een dagbladwinkel bedraagt 1 miljoen euro en steeg de afgelopen jaren niet meer, waardoor het uiteindelijke nettorendement in 2010 nog slechts 1,6% bedroeg ten opzichte van 1,8% in 2009. Dit is onvoldoende om periodiek herinvesteringen te doen teneinde het handelsfonds zijn waarde te laten behouden", zegt UNIZO-directeur voor distributie Luc Ardies.

 

Tabak, pers en loterij

De belangrijkste inkomstenbronnen voor dagbladhandels zijn tabak, loterij en pers. Die zijn elk goed voor ongeveer één derde van de brutowinst. Door accijnsverhogingen op tabak, de toenemende verkoop van kansspelen via het internet en de minderverkoop van dag- en weekbladen, daalt de winst echter op alledrie.

 

Bovendien zijn de transportkosten voor de eindverkopers verdubbeld en doen mediabedrijven volgens Unizo steeds moeilijker over het terugnemen van kranten en tijdschriften die de winkeliers eerst moeten aankopen.

 

Kenniscentrum en relanceplan

Om de sector te ondersteunen, kondigen Unizo en de VFP alvast de oprichting aan van een kenniscentrum, dat een heus relanceplan moet uitwerken in overleg met alle betrokkenen.

 

"De duizenden dagbladwinkels kennen zowel een economische als maatschappelijke meerwaarde. Voor vele kleinere gemeenten of stadswijken zijn ze nog de laatste buurtwinkels waar ook minder mobiele bewoners terecht kunnen. De onmiskenbare meerwaarde van de dagbladwinkel is zijn de nabijheid en fijnmazig distributienetwerk. Iedereen die betrokken is met de sector, inclusief overheid en leveranciers, deelt onze probleemanalyse en geeft aan de dagbladhandel te willen ondersteunen”, maakt Luc Ardies zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top