Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Het aantal dagbladwinkels in ons land gaat er zienderogen op achteruit. De voorbije tien jaar is het aantal winkels met liefst een vijfde gedaald, van ongeveeer 5.000 naar nauwelijks 4.000 vandaag. Elk jaar sloten er met andere woorden gemiddeld 100 winkels definitief de deuren. 

Bedroevende rendabiliteit

Een gemiddelde zelfstandige uitbater van een dagbladhandel verdient tegenwoordig evenveel als de gemiddelde winkelbediende in loondienst: jaarlijks kent de doorsnee dagbladwinkelier zichzelf een loon toe van 27.000 euro bruto, zo blijkt uit de rendabiliteitsananalyse die UNIZO en dagbladhandelaarsfederatie VFP lieten uitvoeren. 

 

"De gemiddelde jaaromzet van een dagbladwinkel bedraagt 1 miljoen euro en steeg de afgelopen jaren niet meer, waardoor het uiteindelijke nettorendement in 2010 nog slechts 1,6% bedroeg ten opzichte van 1,8% in 2009. Dit is onvoldoende om periodiek herinvesteringen te doen teneinde het handelsfonds zijn waarde te laten behouden", zegt UNIZO-directeur voor distributie Luc Ardies.

 

Tabak, pers en loterij

De belangrijkste inkomstenbronnen voor dagbladhandels zijn tabak, loterij en pers. Die zijn elk goed voor ongeveer één derde van de brutowinst. Door accijnsverhogingen op tabak, de toenemende verkoop van kansspelen via het internet en de minderverkoop van dag- en weekbladen, daalt de winst echter op alledrie.

 

Bovendien zijn de transportkosten voor de eindverkopers verdubbeld en doen mediabedrijven volgens Unizo steeds moeilijker over het terugnemen van kranten en tijdschriften die de winkeliers eerst moeten aankopen.

 

Kenniscentrum en relanceplan

Om de sector te ondersteunen, kondigen Unizo en de VFP alvast de oprichting aan van een kenniscentrum, dat een heus relanceplan moet uitwerken in overleg met alle betrokkenen.

 

"De duizenden dagbladwinkels kennen zowel een economische als maatschappelijke meerwaarde. Voor vele kleinere gemeenten of stadswijken zijn ze nog de laatste buurtwinkels waar ook minder mobiele bewoners terecht kunnen. De onmiskenbare meerwaarde van de dagbladwinkel is zijn de nabijheid en fijnmazig distributienetwerk. Iedereen die betrokken is met de sector, inclusief overheid en leveranciers, deelt onze probleemanalyse en geeft aan de dagbladhandel te willen ondersteunen”, maakt Luc Ardies zich sterk.

Tags: