Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd | RetailDetail

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

Het aantal dagbladwinkels in ons land gaat er zienderogen op achteruit. De voorbije tien jaar is het aantal winkels met liefst een vijfde gedaald, van ongeveeer 5.000 naar nauwelijks 4.000 vandaag. Elk jaar sloten er met andere woorden gemiddeld 100 winkels definitief de deuren. 

Bedroevende rendabiliteit

Een gemiddelde zelfstandige uitbater van een dagbladhandel verdient tegenwoordig evenveel als de gemiddelde winkelbediende in loondienst: jaarlijks kent de doorsnee dagbladwinkelier zichzelf een loon toe van 27.000 euro bruto, zo blijkt uit de rendabiliteitsananalyse die UNIZO en dagbladhandelaarsfederatie VFP lieten uitvoeren. 

 

"De gemiddelde jaaromzet van een dagbladwinkel bedraagt 1 miljoen euro en steeg de afgelopen jaren niet meer, waardoor het uiteindelijke nettorendement in 2010 nog slechts 1,6% bedroeg ten opzichte van 1,8% in 2009. Dit is onvoldoende om periodiek herinvesteringen te doen teneinde het handelsfonds zijn waarde te laten behouden", zegt UNIZO-directeur voor distributie Luc Ardies.

 

Tabak, pers en loterij

De belangrijkste inkomstenbronnen voor dagbladhandels zijn tabak, loterij en pers. Die zijn elk goed voor ongeveer één derde van de brutowinst. Door accijnsverhogingen op tabak, de toenemende verkoop van kansspelen via het internet en de minderverkoop van dag- en weekbladen, daalt de winst echter op alledrie.

 

Bovendien zijn de transportkosten voor de eindverkopers verdubbeld en doen mediabedrijven volgens Unizo steeds moeilijker over het terugnemen van kranten en tijdschriften die de winkeliers eerst moeten aankopen.

 

Kenniscentrum en relanceplan

Om de sector te ondersteunen, kondigen Unizo en de VFP alvast de oprichting aan van een kenniscentrum, dat een heus relanceplan moet uitwerken in overleg met alle betrokkenen.

 

"De duizenden dagbladwinkels kennen zowel een economische als maatschappelijke meerwaarde. Voor vele kleinere gemeenten of stadswijken zijn ze nog de laatste buurtwinkels waar ook minder mobiele bewoners terecht kunnen. De onmiskenbare meerwaarde van de dagbladwinkel is zijn de nabijheid en fijnmazig distributienetwerk. Iedereen die betrokken is met de sector, inclusief overheid en leveranciers, deelt onze probleemanalyse en geeft aan de dagbladhandel te willen ondersteunen”, maakt Luc Ardies zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.