Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De rijke geschiedenis van een boeiende job

26/04/2017

(publireportage) Wie op zoek is naar een veelzijdige en uitdagende job, kan verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Het werk in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er alle ruimte. Al hangt dat natuurlijk ook af van het bedrijf waar je terechtkomt…

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

24/04/2017

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

24/04/2017

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

20/04/2017

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

Back to top