Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Games geven uw promotie een ROI-boost

19/05/2017

(Publireportage) De ontwikkeling van een eigen game kan een merk een stevige boost geven en hoeft verre van duur en ingewikkeld te zijn. HighCo DATA beschikt over de nodige expertise om dit proces van A tot Z voor u in goede banen te leiden.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

16/05/2017

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

16/05/2017

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

15/05/2017

Ook in categorieën waar e-commerce vandaag nog een bescheiden aandeel heeft, zet Amazon de grote middelen in om snel marktaandeel te veroveren. Meubilair en doe-het-zelf behoren tot de volgende doelwitten. 

Back to top