Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top