Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

Vijftig jaar hypermarkt Auchan.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

De Franse retaildistributiegroep Auchan bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. In 1969 zag de eerste hypermarkt, samen met het eerste winkelcentrum, het daglicht net over de Belgisch-Franse grens. Vandaag bezit Auchan 1.307 hyper- en supermarkten in twaalf landen. Auchan rust nochtans niet op zijn lauweren.


Een toevalstreffer.

In 1961 vatte Gérard Mulliez het idee op om een voedingsdistributiewinkel te openen in het Noord-Franse Roubaix. Een verlaten fabriek van 600m² werd omgetoverd tot een van de eerste  supermarkten in de regio. Het succes van de zaak doet hem dromen van een nog grotere oppervlakte met zowel food als non-food. Te Roncq, nabij Rijsel heeft hij een terrein van een tiental hectaren op het oog.


De grondeigenaar stelt hem echter voor een dilemma. Ofwel neemt hij de hele lap grond, van maar liefst 14.430 m², ofwel krijgt hij niets. Uit pure noodzaak gaat Mulliez anno 1969 dan maar op zoek naar een invulling voor de omliggende gronden. Zo komt hij op het ingenieuze idee om rond de Auchan-hypermarkt gespecialiseerde winkels van andere enseignes te plaatsen. Het eerste commerciële centrum is geboren!


Sinds die toevalstreffer is Auchan uitgegroeid tot de twaalfde grootste voedingsdistributeur ter wereld. Dat heeft de groep te danken aan een omzet van 40 miljard, verdeeld over 548 hypermarkten en 738 supermarkten.


Neven van Gérard Mulliez ontfermen zich bovendien zelf over het creëren van enseignes die de Auchan-winkels kunnen vergezellen. Op die manier zien bekend geworden ketens als Decathlon eveneens het daglicht.


Toekomstplannen.

De Auchan-groep houdt een open blik naar de toekomst. Desondanks zijn geschiedenis als brickx-retailer bij uitstek, maakt Auchan zich als één van de zeldzame retailers radicaal klaar voor het digitale tijdperk. De holding lanceert binnenkort met name ‘Aushopping’, een heus virtueel shopping center.


Als ware het een computerspelletje zal de consument in 3D en achter het computerscherm door de winkelgangen kunnen slenteren. De winkelbeleving belooft levensecht te worden.


Ook op het vlak van fysiek shoppen  ziet Auchan nog verdere expansiemogelijkheden. Nu ook de allereerste Auchan-vestiging een halve eeuw bestaat, verdient deze  een flinke opknapbeurt. Het winkelterrein wordt nog dit jaar uitgebreid tot een retailpark van liefst 45.000m².


Naast het huidige commerciële centrum wordt daartoe het Promenade de Flandre gebouwd, een winkelgalerij die zich op de woonsector zal toespitsen. De naam is een verwijzing naar het grote aandeel Belgische klanten van de Auchan-vestiging. Van de jaarlijks ongeveer 7 miljoen bezoekers aan de hypermarkt te Roncq, zou 15 à 20% Belg zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top