Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden | RetailDetail

Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Net voor de kerstvakantie heeft de Vlaamse regering haar Winkelnota besproken op de ministerraad; die nota bereidt onder meer de overheveling voor van het handelsvestigingenbeleid naar de regio's. Zowel handelsfederatie Comeos als ondernemersorganisatie Unizo zien flink wat stappen in de goede richting.

Administratieve vereenvoudiging

"We zien vooral positieve elementen", zegt Jan Delfosse, directeur-generaal van Comeos Vlaanderen. "De milieu-, handels- en stedenbouwkundige vergunningen worden eindelijk gecombineerd. Dat zorgt voor minder administratieve last voor winkeliers en voor aanzienlijk kortere procedures. Het is een oude verzuchting van de handel waar eindelijk gehoor wordt aan gegeven."

 

Comeos is ook tevreden dat de "Vlaamse regering erkent dat een kernversterkend beleid niet ten koste mag gaan van de handel in de stedelijke rand. Die twee zijn complementair en hebben elkaar nodig". De handelsfederatie had een dik jaar geleden nog heel scherp gereageerd op een eerdere versie van die winkelnota "omdat die met economische criteria de handel in de rand wou beknotten, om zo de winkels in de stadskernen te bevoordeligen". Dat euvel lijkt nu dus verholpen.

 

Kernwinkelgebieden afbakenen

Ook Unizo ziet "een belangrijke stap in de goede richting" en is vooral blij dat haar vraag naar een investeringsfonds rond kernversterking gehoor heeft gevonden. Het bestaande fonds wordt uitgebreid met 13 miljoen euro voor 25 projecten rond bijvoorbeeld het opstarten van centrummanagement of het uitwerken van een detailhandelsvisie, maar evengoed rond het stimuleren van een betere bereikbaarheid, een deugdelijk parkeerbeleid, een betere bewegwijzering, het opwaarderen van winkelstraten of nog de bestickering van leegstaande handelspanden.

 

Gemeenten zullen voortaan ook subsidies kunnen aanvragen om enerzijds zelf panden te verwerven en ze beter te bestemmen voor detailhandel, en anderzijds de handelaars te ondersteunen bij de renovatie van winkelpanden.

 

Voorts is de ondernemersorganisatie tevreden dat de Vlaamse overheid de gemeenten die een kernwinkelgebied afbakenen - via stedenbouwkundige verordeningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen - een grotere bevoegdheid wil geven. Zo zal de vergunde oppervlakte waarover de gemeente zelf mag beslissen groter zijn dan in gemeenten die geen kernwinkelgebied hebben afgebakend.

 

Die snelle afbakening van kernwinkelgebieden staat overigens ook met zoveel woorden in de 27 'quick-wins' die Kris Peeters op 24 december presenteerde om de economie snel weer wat ademruimte te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.