Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden | RetailDetail

Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Net voor de kerstvakantie heeft de Vlaamse regering haar Winkelnota besproken op de ministerraad; die nota bereidt onder meer de overheveling voor van het handelsvestigingenbeleid naar de regio's. Zowel handelsfederatie Comeos als ondernemersorganisatie Unizo zien flink wat stappen in de goede richting.

Administratieve vereenvoudiging

"We zien vooral positieve elementen", zegt Jan Delfosse, directeur-generaal van Comeos Vlaanderen. "De milieu-, handels- en stedenbouwkundige vergunningen worden eindelijk gecombineerd. Dat zorgt voor minder administratieve last voor winkeliers en voor aanzienlijk kortere procedures. Het is een oude verzuchting van de handel waar eindelijk gehoor wordt aan gegeven."

 

Comeos is ook tevreden dat de "Vlaamse regering erkent dat een kernversterkend beleid niet ten koste mag gaan van de handel in de stedelijke rand. Die twee zijn complementair en hebben elkaar nodig". De handelsfederatie had een dik jaar geleden nog heel scherp gereageerd op een eerdere versie van die winkelnota "omdat die met economische criteria de handel in de rand wou beknotten, om zo de winkels in de stadskernen te bevoordeligen". Dat euvel lijkt nu dus verholpen.

 

Kernwinkelgebieden afbakenen

Ook Unizo ziet "een belangrijke stap in de goede richting" en is vooral blij dat haar vraag naar een investeringsfonds rond kernversterking gehoor heeft gevonden. Het bestaande fonds wordt uitgebreid met 13 miljoen euro voor 25 projecten rond bijvoorbeeld het opstarten van centrummanagement of het uitwerken van een detailhandelsvisie, maar evengoed rond het stimuleren van een betere bereikbaarheid, een deugdelijk parkeerbeleid, een betere bewegwijzering, het opwaarderen van winkelstraten of nog de bestickering van leegstaande handelspanden.

 

Gemeenten zullen voortaan ook subsidies kunnen aanvragen om enerzijds zelf panden te verwerven en ze beter te bestemmen voor detailhandel, en anderzijds de handelaars te ondersteunen bij de renovatie van winkelpanden.

 

Voorts is de ondernemersorganisatie tevreden dat de Vlaamse overheid de gemeenten die een kernwinkelgebied afbakenen - via stedenbouwkundige verordeningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen - een grotere bevoegdheid wil geven. Zo zal de vergunde oppervlakte waarover de gemeente zelf mag beslissen groter zijn dan in gemeenten die geen kernwinkelgebied hebben afgebakend.

 

Die snelle afbakening van kernwinkelgebieden staat overigens ook met zoveel woorden in de 27 'quick-wins' die Kris Peeters op 24 december presenteerde om de economie snel weer wat ademruimte te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top