Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Vlaamse regering reserveert 13 miljoen euro voor versterking kernwinkelgebieden

Net voor de kerstvakantie heeft de Vlaamse regering haar Winkelnota besproken op de ministerraad; die nota bereidt onder meer de overheveling voor van het handelsvestigingenbeleid naar de regio's. Zowel handelsfederatie Comeos als ondernemersorganisatie Unizo zien flink wat stappen in de goede richting.

Administratieve vereenvoudiging

"We zien vooral positieve elementen", zegt Jan Delfosse, directeur-generaal van Comeos Vlaanderen. "De milieu-, handels- en stedenbouwkundige vergunningen worden eindelijk gecombineerd. Dat zorgt voor minder administratieve last voor winkeliers en voor aanzienlijk kortere procedures. Het is een oude verzuchting van de handel waar eindelijk gehoor wordt aan gegeven."

 

Comeos is ook tevreden dat de "Vlaamse regering erkent dat een kernversterkend beleid niet ten koste mag gaan van de handel in de stedelijke rand. Die twee zijn complementair en hebben elkaar nodig". De handelsfederatie had een dik jaar geleden nog heel scherp gereageerd op een eerdere versie van die winkelnota "omdat die met economische criteria de handel in de rand wou beknotten, om zo de winkels in de stadskernen te bevoordeligen". Dat euvel lijkt nu dus verholpen.

 

Kernwinkelgebieden afbakenen

Ook Unizo ziet "een belangrijke stap in de goede richting" en is vooral blij dat haar vraag naar een investeringsfonds rond kernversterking gehoor heeft gevonden. Het bestaande fonds wordt uitgebreid met 13 miljoen euro voor 25 projecten rond bijvoorbeeld het opstarten van centrummanagement of het uitwerken van een detailhandelsvisie, maar evengoed rond het stimuleren van een betere bereikbaarheid, een deugdelijk parkeerbeleid, een betere bewegwijzering, het opwaarderen van winkelstraten of nog de bestickering van leegstaande handelspanden.

 

Gemeenten zullen voortaan ook subsidies kunnen aanvragen om enerzijds zelf panden te verwerven en ze beter te bestemmen voor detailhandel, en anderzijds de handelaars te ondersteunen bij de renovatie van winkelpanden.

 

Voorts is de ondernemersorganisatie tevreden dat de Vlaamse overheid de gemeenten die een kernwinkelgebied afbakenen - via stedenbouwkundige verordeningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen - een grotere bevoegdheid wil geven. Zo zal de vergunde oppervlakte waarover de gemeente zelf mag beslissen groter zijn dan in gemeenten die geen kernwinkelgebied hebben afgebakend.

 

Die snelle afbakening van kernwinkelgebieden staat overigens ook met zoveel woorden in de 27 'quick-wins' die Kris Peeters op 24 december presenteerde om de economie snel weer wat ademruimte te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top