Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen | RetailDetail

Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Terwijl de boekenverkoop in Vlaanderen de eerste zes maanden van 2012 vrij fors daalde, heeft de sector de schade dankzij een goede tweede jaarhelft flink weten te beperken tot 'slechts' -1,4%. Alles samen gingen er vorig jaar zo'n 16,4 miljoen boeken over de toonbank, goed voor een omzet van 207,6 miljoen euro.

Recordweek net voor Kerst

Volgenx marktonderzoeksbureau GfK daalde de boekenverkoop alle kanalen samengenomen van 16,7 naar 16,4 miljoen boeken, terwijl de omzet zakte van 210,6 naar 207,6 miljoen euro. Toch is Boek.be nog best te spreken over dit resultaat: "Vergeleken met de crisis in vele andere sectoren valt de daling van de boekenverkoop nog mee."

 

Dat de daling al bij al beperkt is gebleven, is volledig toe te schrijven aan een succesvolle tweede jaarhelft - met dank aan de Vijftig tinten-reeks van E.L. James en de Dagelijkse kost-reeks van Jeroen Meus - en een recordverkoop de dagen voor Kerst: die ene week gingen er meer dan 700.000 boeken over de toonbank, goed voor een recordweekomzet van 10,07 miljoen euro.

 

Boekhandel blijft grootste kanaal

Ondanks een daling van hun marktaandeel met 3% blijven de boekhandels veruit het grootste marktkanaal vormen (zie grafiek). Net als de vorige jaren zijn de internetwinkels de sterkste stijger, al is die groei "niet meer zo spectaculair als in 2011. De stijging bedraagt 7%, waardoor de internetverkoop uitkomt op 8,7% van de boekenmarkt. In vergelijking met onze buurlanden is dit nog altijd laag."

 

Ook de grootwarenhuizen en de entertainmentwinkels hebben hun marktaandeel vergroot, al hangt dat vooral samen met het grote succes van een klein aantal bestsellers. "Die worden gemakkelijk door sporadische lezers meegenomen bij het shoppen, de zogeheten impulsverkoop", aldus de Vlaamse boekenvereniging, die de daling van het marktaandeel van de klassieke boekhandel dan ook ziet als "een ongewenst neveneffect van de bestselleritis".

 

E-boek blijft kneusje

Ook in 2012 bleef het elektronische boek teleurstellen: er was wel een op het eerste gezicht spectaculaire toename met 74%, maar "dit blijft maar een zeer klein deel van het aantal verkochte boeken, namelijk 0,72%." In Nederland bijvoorbeeld is de e-boekenverkoop al goed voor 2,7% van het totaal aantal verkochte boeken.

 

De gemiddelde prijs van een e-boek is vorig jaar overigens met drie procent gedaald en ligt nu op 9,76 euro. Een papieren boek kost gemiddeld een derde meer: 12,66 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.