Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Terwijl de boekenverkoop in Vlaanderen de eerste zes maanden van 2012 vrij fors daalde, heeft de sector de schade dankzij een goede tweede jaarhelft flink weten te beperken tot 'slechts' -1,4%. Alles samen gingen er vorig jaar zo'n 16,4 miljoen boeken over de toonbank, goed voor een omzet van 207,6 miljoen euro.

Recordweek net voor Kerst

Volgenx marktonderzoeksbureau GfK daalde de boekenverkoop alle kanalen samengenomen van 16,7 naar 16,4 miljoen boeken, terwijl de omzet zakte van 210,6 naar 207,6 miljoen euro. Toch is Boek.be nog best te spreken over dit resultaat: "Vergeleken met de crisis in vele andere sectoren valt de daling van de boekenverkoop nog mee."

 

Dat de daling al bij al beperkt is gebleven, is volledig toe te schrijven aan een succesvolle tweede jaarhelft - met dank aan de Vijftig tinten-reeks van E.L. James en de Dagelijkse kost-reeks van Jeroen Meus - en een recordverkoop de dagen voor Kerst: die ene week gingen er meer dan 700.000 boeken over de toonbank, goed voor een recordweekomzet van 10,07 miljoen euro.

 

Boekhandel blijft grootste kanaal

Ondanks een daling van hun marktaandeel met 3% blijven de boekhandels veruit het grootste marktkanaal vormen (zie grafiek). Net als de vorige jaren zijn de internetwinkels de sterkste stijger, al is die groei "niet meer zo spectaculair als in 2011. De stijging bedraagt 7%, waardoor de internetverkoop uitkomt op 8,7% van de boekenmarkt. In vergelijking met onze buurlanden is dit nog altijd laag."

 

Ook de grootwarenhuizen en de entertainmentwinkels hebben hun marktaandeel vergroot, al hangt dat vooral samen met het grote succes van een klein aantal bestsellers. "Die worden gemakkelijk door sporadische lezers meegenomen bij het shoppen, de zogeheten impulsverkoop", aldus de Vlaamse boekenvereniging, die de daling van het marktaandeel van de klassieke boekhandel dan ook ziet als "een ongewenst neveneffect van de bestselleritis".

 

E-boek blijft kneusje

Ook in 2012 bleef het elektronische boek teleurstellen: er was wel een op het eerste gezicht spectaculaire toename met 74%, maar "dit blijft maar een zeer klein deel van het aantal verkochte boeken, namelijk 0,72%." In Nederland bijvoorbeeld is de e-boekenverkoop al goed voor 2,7% van het totaal aantal verkochte boeken.

 

De gemiddelde prijs van een e-boek is vorig jaar overigens met drie procent gedaald en ligt nu op 9,76 euro. Een papieren boek kost gemiddeld een derde meer: 12,66 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top