Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Terwijl de boekenverkoop in Vlaanderen de eerste zes maanden van 2012 vrij fors daalde, heeft de sector de schade dankzij een goede tweede jaarhelft flink weten te beperken tot 'slechts' -1,4%. Alles samen gingen er vorig jaar zo'n 16,4 miljoen boeken over de toonbank, goed voor een omzet van 207,6 miljoen euro.

Recordweek net voor Kerst

Volgenx marktonderzoeksbureau GfK daalde de boekenverkoop alle kanalen samengenomen van 16,7 naar 16,4 miljoen boeken, terwijl de omzet zakte van 210,6 naar 207,6 miljoen euro. Toch is Boek.be nog best te spreken over dit resultaat: "Vergeleken met de crisis in vele andere sectoren valt de daling van de boekenverkoop nog mee."

 

Dat de daling al bij al beperkt is gebleven, is volledig toe te schrijven aan een succesvolle tweede jaarhelft - met dank aan de Vijftig tinten-reeks van E.L. James en de Dagelijkse kost-reeks van Jeroen Meus - en een recordverkoop de dagen voor Kerst: die ene week gingen er meer dan 700.000 boeken over de toonbank, goed voor een recordweekomzet van 10,07 miljoen euro.

 

Boekhandel blijft grootste kanaal

Ondanks een daling van hun marktaandeel met 3% blijven de boekhandels veruit het grootste marktkanaal vormen (zie grafiek). Net als de vorige jaren zijn de internetwinkels de sterkste stijger, al is die groei "niet meer zo spectaculair als in 2011. De stijging bedraagt 7%, waardoor de internetverkoop uitkomt op 8,7% van de boekenmarkt. In vergelijking met onze buurlanden is dit nog altijd laag."

 

Ook de grootwarenhuizen en de entertainmentwinkels hebben hun marktaandeel vergroot, al hangt dat vooral samen met het grote succes van een klein aantal bestsellers. "Die worden gemakkelijk door sporadische lezers meegenomen bij het shoppen, de zogeheten impulsverkoop", aldus de Vlaamse boekenvereniging, die de daling van het marktaandeel van de klassieke boekhandel dan ook ziet als "een ongewenst neveneffect van de bestselleritis".

 

E-boek blijft kneusje

Ook in 2012 bleef het elektronische boek teleurstellen: er was wel een op het eerste gezicht spectaculaire toename met 74%, maar "dit blijft maar een zeer klein deel van het aantal verkochte boeken, namelijk 0,72%." In Nederland bijvoorbeeld is de e-boekenverkoop al goed voor 2,7% van het totaal aantal verkochte boeken.

 

De gemiddelde prijs van een e-boek is vorig jaar overigens met drie procent gedaald en ligt nu op 9,76 euro. Een papieren boek kost gemiddeld een derde meer: 12,66 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top