Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Vorig jaar 1,4% minder boeken verkocht in Vlaanderen

Terwijl de boekenverkoop in Vlaanderen de eerste zes maanden van 2012 vrij fors daalde, heeft de sector de schade dankzij een goede tweede jaarhelft flink weten te beperken tot 'slechts' -1,4%. Alles samen gingen er vorig jaar zo'n 16,4 miljoen boeken over de toonbank, goed voor een omzet van 207,6 miljoen euro.

Recordweek net voor Kerst

Volgenx marktonderzoeksbureau GfK daalde de boekenverkoop alle kanalen samengenomen van 16,7 naar 16,4 miljoen boeken, terwijl de omzet zakte van 210,6 naar 207,6 miljoen euro. Toch is Boek.be nog best te spreken over dit resultaat: "Vergeleken met de crisis in vele andere sectoren valt de daling van de boekenverkoop nog mee."

 

Dat de daling al bij al beperkt is gebleven, is volledig toe te schrijven aan een succesvolle tweede jaarhelft - met dank aan de Vijftig tinten-reeks van E.L. James en de Dagelijkse kost-reeks van Jeroen Meus - en een recordverkoop de dagen voor Kerst: die ene week gingen er meer dan 700.000 boeken over de toonbank, goed voor een recordweekomzet van 10,07 miljoen euro.

 

Boekhandel blijft grootste kanaal

Ondanks een daling van hun marktaandeel met 3% blijven de boekhandels veruit het grootste marktkanaal vormen (zie grafiek). Net als de vorige jaren zijn de internetwinkels de sterkste stijger, al is die groei "niet meer zo spectaculair als in 2011. De stijging bedraagt 7%, waardoor de internetverkoop uitkomt op 8,7% van de boekenmarkt. In vergelijking met onze buurlanden is dit nog altijd laag."

 

Ook de grootwarenhuizen en de entertainmentwinkels hebben hun marktaandeel vergroot, al hangt dat vooral samen met het grote succes van een klein aantal bestsellers. "Die worden gemakkelijk door sporadische lezers meegenomen bij het shoppen, de zogeheten impulsverkoop", aldus de Vlaamse boekenvereniging, die de daling van het marktaandeel van de klassieke boekhandel dan ook ziet als "een ongewenst neveneffect van de bestselleritis".

 

E-boek blijft kneusje

Ook in 2012 bleef het elektronische boek teleurstellen: er was wel een op het eerste gezicht spectaculaire toename met 74%, maar "dit blijft maar een zeer klein deel van het aantal verkochte boeken, namelijk 0,72%." In Nederland bijvoorbeeld is de e-boekenverkoop al goed voor 2,7% van het totaal aantal verkochte boeken.

 

De gemiddelde prijs van een e-boek is vorig jaar overigens met drie procent gedaald en ligt nu op 9,76 euro. Een papieren boek kost gemiddeld een derde meer: 12,66 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top