Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg | RetailDetail

Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg

Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg
Marc Vandercammen, die tien jaar directeur was van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO, is eind vorige week ontslagen. Gisteren gaf de raad van bestuur tekst en uitleg op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie. Adriaan Meirsman, tot vorig jaar adjunct-directeur, zal in een overgangsperiode de organisatie ad interim leiden.

Manipulatie en psychologische terreur

Vercammen stond al een tijdje in het oog van de storm nadat weekblad LeVif/L'Express een artikel had gepubliceerd waarin ex-medewerkers anoniem getuigden over manipulatie van onderzoeksresultaten en psychologische terreur op het werk, wat had geleid tot een leegloop bij de consumentenorganisatie.

 

De raad van bestuur van OIVO had daarom twee audits besteld. "Uit de methodologische audit blijkt dat geen fraude gepleegd werd", zei ondervoorzitster Caroline Jonckheere, "maar er zijn wel zeer belangrijke problemen aan het licht gekomen." Ze had het dan over fouten in de gegevensdatabank (waartoe de onderzoekers bovendien geen toegang kregen), statistische vergissingen en onaangepaste methodes.

 

Ook in de audit van het personeelsbeleid kwamen problemen aan het licht. De ondervoorzitster gaf het voorbeeld van de evaluatieprocedure voor het personeel: die bestond, maar werd niet toegepast. "We kunnen niet anders dan besluiten dat de rol van de algemene directie tekortschiet", aldus nog Caroline Jonckheere.

 

Foute dingen gecommuniceerd

Dé druppel die de emmer deed overlopen - en meteen ook de rechtstreekse aanleiding van Vercammens ontslag - was echter zijn persoptreden vorige week. Op maandag 18 juni besprak de raad van bestuur de eerste resultaten van de twee hierboven vermelde audits, waarop het OIVO een korte mededeling de wereld instuurde waarin de raad onder meer benadrukte dat er van pesterijen geen sprake was.

 

De dag erna volgde "gemanipuleerde" communicatie van Marc Vandercammen, aldus Jonckheere. De raad van bestuur neemt het haar ex-directeur kwalijk dat hij over de audits communiceerde zonder de inhoud ervan te kennen en stelt dat hij in zijn mededeling uitging van interpretaties. "Hij heeft foute dingen gecommuniceerd, terwijl we hem bovendien gevraagd hadden niet zelf te communiceren", zei ze.

 

Vertrouwensbreuk 

Volgens insiders boterde het al langer niet meer tussen Vandercammen en de raad van bestuur. "We hadden hem de te volgen strategie voor het OIVO uit de doeken gedaan en  hem gevraagd of hij zich in dat kader zag functioneren, maar we hebben noot een antwoord ontvangen", bevestigde Caroline Jonckheere.

 

"Bovendien is hij maar ten dele geslaagd in zijn opdracht om OIVO financieel weer gezond te maken. Het OIVO was wel degelijk beter zichtbaar in de media, maar dat gebeurde wel eens ten koste van onze geloofwaardigheid", besloot de ondervoorzitster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.