Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg

Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg
Marc Vandercammen, die tien jaar directeur was van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO, is eind vorige week ontslagen. Gisteren gaf de raad van bestuur tekst en uitleg op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie. Adriaan Meirsman, tot vorig jaar adjunct-directeur, zal in een overgangsperiode de organisatie ad interim leiden.

Manipulatie en psychologische terreur

Vercammen stond al een tijdje in het oog van de storm nadat weekblad LeVif/L'Express een artikel had gepubliceerd waarin ex-medewerkers anoniem getuigden over manipulatie van onderzoeksresultaten en psychologische terreur op het werk, wat had geleid tot een leegloop bij de consumentenorganisatie.

 

De raad van bestuur van OIVO had daarom twee audits besteld. "Uit de methodologische audit blijkt dat geen fraude gepleegd werd", zei ondervoorzitster Caroline Jonckheere, "maar er zijn wel zeer belangrijke problemen aan het licht gekomen." Ze had het dan over fouten in de gegevensdatabank (waartoe de onderzoekers bovendien geen toegang kregen), statistische vergissingen en onaangepaste methodes.

 

Ook in de audit van het personeelsbeleid kwamen problemen aan het licht. De ondervoorzitster gaf het voorbeeld van de evaluatieprocedure voor het personeel: die bestond, maar werd niet toegepast. "We kunnen niet anders dan besluiten dat de rol van de algemene directie tekortschiet", aldus nog Caroline Jonckheere.

 

Foute dingen gecommuniceerd

Dé druppel die de emmer deed overlopen - en meteen ook de rechtstreekse aanleiding van Vercammens ontslag - was echter zijn persoptreden vorige week. Op maandag 18 juni besprak de raad van bestuur de eerste resultaten van de twee hierboven vermelde audits, waarop het OIVO een korte mededeling de wereld instuurde waarin de raad onder meer benadrukte dat er van pesterijen geen sprake was.

 

De dag erna volgde "gemanipuleerde" communicatie van Marc Vandercammen, aldus Jonckheere. De raad van bestuur neemt het haar ex-directeur kwalijk dat hij over de audits communiceerde zonder de inhoud ervan te kennen en stelt dat hij in zijn mededeling uitging van interpretaties. "Hij heeft foute dingen gecommuniceerd, terwijl we hem bovendien gevraagd hadden niet zelf te communiceren", zei ze.

 

Vertrouwensbreuk 

Volgens insiders boterde het al langer niet meer tussen Vandercammen en de raad van bestuur. "We hadden hem de te volgen strategie voor het OIVO uit de doeken gedaan en  hem gevraagd of hij zich in dat kader zag functioneren, maar we hebben noot een antwoord ontvangen", bevestigde Caroline Jonckheere.

 

"Bovendien is hij maar ten dele geslaagd in zijn opdracht om OIVO financieel weer gezond te maken. Het OIVO was wel degelijk beter zichtbaar in de media, maar dat gebeurde wel eens ten koste van onze geloofwaardigheid", besloot de ondervoorzitster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top