Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg

Waarom OIVO zijn directeur ontsloeg
Marc Vandercammen, die tien jaar directeur was van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO, is eind vorige week ontslagen. Gisteren gaf de raad van bestuur tekst en uitleg op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie. Adriaan Meirsman, tot vorig jaar adjunct-directeur, zal in een overgangsperiode de organisatie ad interim leiden.

Manipulatie en psychologische terreur

Vercammen stond al een tijdje in het oog van de storm nadat weekblad LeVif/L'Express een artikel had gepubliceerd waarin ex-medewerkers anoniem getuigden over manipulatie van onderzoeksresultaten en psychologische terreur op het werk, wat had geleid tot een leegloop bij de consumentenorganisatie.

 

De raad van bestuur van OIVO had daarom twee audits besteld. "Uit de methodologische audit blijkt dat geen fraude gepleegd werd", zei ondervoorzitster Caroline Jonckheere, "maar er zijn wel zeer belangrijke problemen aan het licht gekomen." Ze had het dan over fouten in de gegevensdatabank (waartoe de onderzoekers bovendien geen toegang kregen), statistische vergissingen en onaangepaste methodes.

 

Ook in de audit van het personeelsbeleid kwamen problemen aan het licht. De ondervoorzitster gaf het voorbeeld van de evaluatieprocedure voor het personeel: die bestond, maar werd niet toegepast. "We kunnen niet anders dan besluiten dat de rol van de algemene directie tekortschiet", aldus nog Caroline Jonckheere.

 

Foute dingen gecommuniceerd

Dé druppel die de emmer deed overlopen - en meteen ook de rechtstreekse aanleiding van Vercammens ontslag - was echter zijn persoptreden vorige week. Op maandag 18 juni besprak de raad van bestuur de eerste resultaten van de twee hierboven vermelde audits, waarop het OIVO een korte mededeling de wereld instuurde waarin de raad onder meer benadrukte dat er van pesterijen geen sprake was.

 

De dag erna volgde "gemanipuleerde" communicatie van Marc Vandercammen, aldus Jonckheere. De raad van bestuur neemt het haar ex-directeur kwalijk dat hij over de audits communiceerde zonder de inhoud ervan te kennen en stelt dat hij in zijn mededeling uitging van interpretaties. "Hij heeft foute dingen gecommuniceerd, terwijl we hem bovendien gevraagd hadden niet zelf te communiceren", zei ze.

 

Vertrouwensbreuk 

Volgens insiders boterde het al langer niet meer tussen Vandercammen en de raad van bestuur. "We hadden hem de te volgen strategie voor het OIVO uit de doeken gedaan en  hem gevraagd of hij zich in dat kader zag functioneren, maar we hebben noot een antwoord ontvangen", bevestigde Caroline Jonckheere.

 

"Bovendien is hij maar ten dele geslaagd in zijn opdracht om OIVO financieel weer gezond te maken. Het OIVO was wel degelijk beter zichtbaar in de media, maar dat gebeurde wel eens ten koste van onze geloofwaardigheid", besloot de ondervoorzitster.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top