Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top