Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto | RetailDetail

Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.