Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto | RetailDetail

Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center klaar voor elektrische auto

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Waasland Shopping Center biedt eigenaars van een elektrische wagen of scooter sinds dit weekend een “gratis oplaadbeurt” aan bij elk bezoek aan het winkelcentrum. “De laadpaal is een extra service voor onze klanten”, zegt manager Katrien Giebens. “Mocht de vraag op termijn een stuk groter worden, kunnen we altijd bijkomende palen plaatsen en eventueel overschakelen naar een systeem met prepaidkaarten.”

Met dank aan handelaar uit het winkelcentrum

“Toegegeven, we zijn erop gekomen omdat de feiten ons ertoe hebben gebracht”, zegt Katrien Giebens, manager van Waasland Shopping Center. “Een paar weken terug merkten we dat een van onze handelaars zijn elektrische auto aan het opladen was via het stopcontact van onze laadkade. Op dat moment beseften we dat dit allicht de eerste was, maar beslist niet de laatste. Want alle auto- en motormerken ontwikkelen in sneltreinvaart elektrisch aangedreven voertuigen, omdat elektrisch rijden én milieuvriendelijk – want geen CO2 en geen fijn stof – én goedkoop is.”


“Dit initiatief past bovendien perfect in onze algemene duurzaamheidsfilosofie”, vervolgt Katrien Giebens. “We vinden het normaal om op dat punt voorop te lopen. Klanten kunnen gratis opladen en ze gebruiken, zoals de rest van ons Shopping Center, alleen groene stroom. Dat is dus vanuit milieustandpunt twee keer winst.”

Handiger tanken

Voor dit project ging het winkelcentrum in Sint-Niklaas in zee met BeCHARGED, een Belgische distributeur en ontwikkelaar van slimme en gebruiksvriendelijke oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.


Een elektrische wagen volledig opladen duurt tussen de zes en acht uur. De gemiddelde bezoeker van het Waasland Shopping Center blijft ongeveer twee uur: genoeg om de wagen voor 1/3 op te laden. Maar dat is theorie. Want elektrische wagens hebben een Lithium-ion-batterij, zoals in een gsm. Die moeten niet volledig leeg zijn om ze bij te laden. “Wie dus ‘tankt’ bij elke stop, zit bijgevolg zelden of nooit met een lege batterij”, zegt Joachim Saelens van BeCHARGED. “Met conventionele voertuigen stoppen we om te tanken; met elektrische voertuigen tanken we elke keer als we stoppen: als we gaan lunchen, shoppen, vergaderen, enz.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top