"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk | RetailDetail

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

Sinds de Leuvensesteenweg in Brussel voorlopig heringericht werd als voetgangerszone, is het aantal passanten in de handelswijk rond Madou lichtjes gestegen. Daarmee lijkt de leegloop van de voorbije jaren gestopt. Dat blijkt uit tellingen van Atrium, het agentschap ter promotie van de Brusselse handelswijken.

"Walking Madou": minder auto's, meer mensen

Atrium telde deze maand gemiddeld 10.314 voetgangers per dag in de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Dat is een stijging met ongeveer 150 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het lijkt niet veel, maar in de wetenschap dat tussen 2009 en 2011 het aantal passanten daalde van 12.958 naar 10.170 - een daling met ruim 20% - is dit voor de handelaars eindelijk goed nieuws.

 

Sinds april is de Leuvensesteenweg (in afwachting van de definitieve heraanleg tot winkel-wandelstraat met busbaan in de loop van 2013) voorlopig heraangelegd als voetgangerszone "Walking Madou". Daar valt niet naast te kijken, want zowel een deel van de straat als het straatmeubilair kregen een felgeel jasje aangemeten. 

 

Atrium ziet een oorzakelijk verband tussen het bannen van het autoverkeer en de lichtjes positieve passantencijfers - hoewel die nogal tegen de cliché-mantra ingaan - en verwacht dat de bezoekersaantallen écht de hoogte zullen ingaan van zodra de straat definitief is heraangelegd en er ook weer bushaltes zullen zijn.

 

Nieuwstraat blijft drukst bezochte winkelstraat

Een kleine week eerder had datzelfde Atrium de cijfers bekendgemaakt van de passantenaantallen van de Brusselse winkelstraten. Eens te meer staat de Nieuwstraat op kop met 50.400 bezoekers per dag, een stijging met 14,5%. De vernieuwde Kleerkopersstraat volgt op ruime afstand met 25.800 passanten per dag, maar is wel de sterkste stijger met +28,2%. Wie behoefde nog een bewijs dat stadsvernieuwing en handelspromotie wel degelijk hand in hand gaan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.