"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk | RetailDetail

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

Sinds de Leuvensesteenweg in Brussel voorlopig heringericht werd als voetgangerszone, is het aantal passanten in de handelswijk rond Madou lichtjes gestegen. Daarmee lijkt de leegloop van de voorbije jaren gestopt. Dat blijkt uit tellingen van Atrium, het agentschap ter promotie van de Brusselse handelswijken.

"Walking Madou": minder auto's, meer mensen

Atrium telde deze maand gemiddeld 10.314 voetgangers per dag in de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Dat is een stijging met ongeveer 150 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het lijkt niet veel, maar in de wetenschap dat tussen 2009 en 2011 het aantal passanten daalde van 12.958 naar 10.170 - een daling met ruim 20% - is dit voor de handelaars eindelijk goed nieuws.

 

Sinds april is de Leuvensesteenweg (in afwachting van de definitieve heraanleg tot winkel-wandelstraat met busbaan in de loop van 2013) voorlopig heraangelegd als voetgangerszone "Walking Madou". Daar valt niet naast te kijken, want zowel een deel van de straat als het straatmeubilair kregen een felgeel jasje aangemeten. 

 

Atrium ziet een oorzakelijk verband tussen het bannen van het autoverkeer en de lichtjes positieve passantencijfers - hoewel die nogal tegen de cliché-mantra ingaan - en verwacht dat de bezoekersaantallen écht de hoogte zullen ingaan van zodra de straat definitief is heraangelegd en er ook weer bushaltes zullen zijn.

 

Nieuwstraat blijft drukst bezochte winkelstraat

Een kleine week eerder had datzelfde Atrium de cijfers bekendgemaakt van de passantenaantallen van de Brusselse winkelstraten. Eens te meer staat de Nieuwstraat op kop met 50.400 bezoekers per dag, een stijging met 14,5%. De vernieuwde Kleerkopersstraat volgt op ruime afstand met 25.800 passanten per dag, maar is wel de sterkste stijger met +28,2%. Wie behoefde nog een bewijs dat stadsvernieuwing en handelspromotie wel degelijk hand in hand gaan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.