"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

Sinds de Leuvensesteenweg in Brussel voorlopig heringericht werd als voetgangerszone, is het aantal passanten in de handelswijk rond Madou lichtjes gestegen. Daarmee lijkt de leegloop van de voorbije jaren gestopt. Dat blijkt uit tellingen van Atrium, het agentschap ter promotie van de Brusselse handelswijken.

"Walking Madou": minder auto's, meer mensen

Atrium telde deze maand gemiddeld 10.314 voetgangers per dag in de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Dat is een stijging met ongeveer 150 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het lijkt niet veel, maar in de wetenschap dat tussen 2009 en 2011 het aantal passanten daalde van 12.958 naar 10.170 - een daling met ruim 20% - is dit voor de handelaars eindelijk goed nieuws.

 

Sinds april is de Leuvensesteenweg (in afwachting van de definitieve heraanleg tot winkel-wandelstraat met busbaan in de loop van 2013) voorlopig heraangelegd als voetgangerszone "Walking Madou". Daar valt niet naast te kijken, want zowel een deel van de straat als het straatmeubilair kregen een felgeel jasje aangemeten. 

 

Atrium ziet een oorzakelijk verband tussen het bannen van het autoverkeer en de lichtjes positieve passantencijfers - hoewel die nogal tegen de cliché-mantra ingaan - en verwacht dat de bezoekersaantallen écht de hoogte zullen ingaan van zodra de straat definitief is heraangelegd en er ook weer bushaltes zullen zijn.

 

Nieuwstraat blijft drukst bezochte winkelstraat

Een kleine week eerder had datzelfde Atrium de cijfers bekendgemaakt van de passantenaantallen van de Brusselse winkelstraten. Eens te meer staat de Nieuwstraat op kop met 50.400 bezoekers per dag, een stijging met 14,5%. De vernieuwde Kleerkopersstraat volgt op ruime afstand met 25.800 passanten per dag, maar is wel de sterkste stijger met +28,2%. Wie behoefde nog een bewijs dat stadsvernieuwing en handelspromotie wel degelijk hand in hand gaan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top