"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

"Walking Madou" lokte voorbije maand meer passanten naar handelswijk

Sinds de Leuvensesteenweg in Brussel voorlopig heringericht werd als voetgangerszone, is het aantal passanten in de handelswijk rond Madou lichtjes gestegen. Daarmee lijkt de leegloop van de voorbije jaren gestopt. Dat blijkt uit tellingen van Atrium, het agentschap ter promotie van de Brusselse handelswijken.

"Walking Madou": minder auto's, meer mensen

Atrium telde deze maand gemiddeld 10.314 voetgangers per dag in de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Dat is een stijging met ongeveer 150 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Het lijkt niet veel, maar in de wetenschap dat tussen 2009 en 2011 het aantal passanten daalde van 12.958 naar 10.170 - een daling met ruim 20% - is dit voor de handelaars eindelijk goed nieuws.

 

Sinds april is de Leuvensesteenweg (in afwachting van de definitieve heraanleg tot winkel-wandelstraat met busbaan in de loop van 2013) voorlopig heraangelegd als voetgangerszone "Walking Madou". Daar valt niet naast te kijken, want zowel een deel van de straat als het straatmeubilair kregen een felgeel jasje aangemeten. 

 

Atrium ziet een oorzakelijk verband tussen het bannen van het autoverkeer en de lichtjes positieve passantencijfers - hoewel die nogal tegen de cliché-mantra ingaan - en verwacht dat de bezoekersaantallen écht de hoogte zullen ingaan van zodra de straat definitief is heraangelegd en er ook weer bushaltes zullen zijn.

 

Nieuwstraat blijft drukst bezochte winkelstraat

Een kleine week eerder had datzelfde Atrium de cijfers bekendgemaakt van de passantenaantallen van de Brusselse winkelstraten. Eens te meer staat de Nieuwstraat op kop met 50.400 bezoekers per dag, een stijging met 14,5%. De vernieuwde Kleerkopersstraat volgt op ruime afstand met 25.800 passanten per dag, maar is wel de sterkste stijger met +28,2%. Wie behoefde nog een bewijs dat stadsvernieuwing en handelspromotie wel degelijk hand in hand gaan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top