RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wall Street verwacht donkere retailweek

icon
Algemeen9 mei, 2017

Deze week maken een aantal Amerikaanse klassieke retailers hun resultaten over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Goede rapporten worden alvast niet verwacht.

Weinig trompetgeschal

Op de aankondigingskalender van Wall Street staan onder meer JCPenny, Macy’s, Nordstrom en Kohl’s. Hun cijferbiechten zullen ongetwijfeld een licht werpen op de evolutie in de sector, maar analisten zijn niet positief. De Amerikaanse economie groeide in het eerste trimester immers maar met 0,7%, onder meer omdat de gezinsbestedingen slechts met 0,3% toenamen: de slechtste prestatie sinds 2009.

 

Bovendien wordt de klassieke handel het zwaarst getroffen. Volgens vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield is het aantal Amerikanen dat nog naar een fysieke winkel gaat tussen 2010 en 2013 meer dan gehalveerd en gaat het sindsdien verder omlaag. Vastgoedonderzoeksbureau Green Street Advisors berekende zelfs dat de omzet per vierkante voet in de klassieke warenhuizen hierdoor van 165 dollar in 2006 naar 124 dollar in de lente van 2016 is gezakt, zonder op beterschap te mogen rekenen.

 

Reorganisaties volop aan de gang

Dat heeft zware gevolgen: dit jaar sloten al bijna 3.600 klassieke warenhuizen de deuren. Voor het hele jaar wordt gerekend op 8.600 sluitingen, waarmee het totaal van meer dan 7.000 uit 2008, toen de financiële crisis lelijk huis hield, kan worden overschreden.

 

Voor de werkgelegenheid in de sector is dat uiteraard geen goede zaak: in het eerste kwartaal gingen in de Amerikaanse retail al meer dan 30.000 jobs verloren. De verliezen in februari en maart waren de ergste sinds de terugval in november en december 2009, wat er duidelijk op wijst dat de sector volop in reorganisatie is.

 

Online profiteert

Toch zijn de beleggers niet negatief over de globale retailsector, want de nieuwe retailers liggen wel in de gratie. Hun groep wordt aangevoerd door Amazon.com, Netflix en Priceline: in 2016 waren de online verkopen in de VS dan ook al goed voor een omzet van bijna 400 miljard dollar (zowat 370 miljard euro), 14,4% meer dan het jaar voordien. Voor 2017 gaat het Centre for Retail Research uit van een verdere toename met 14,9%, en voor 2018 wordt op een bijkomende online verkoop van 15,4% gerekend.

 

Ook een aantal meer traditionelen vallen echter niet uit de toon: ook van ketens als Home Depot en Lowe’s worden goede resultaten verwacht nu de huizenprijzen weer aantrekken en investeren in een woonst aantrekkelijk wordt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN