Welke retailformats scoren in het tijdperk van smartphones en tablets?

Welke retailformats scoren in het tijdperk van smartphones en tablets?

Welke retailformats hebben de grootste kans om het volgende decennium succesvol te zijn? De doorbraak van smartphones en tablets noodzaken de retailers immers zich aan te passen. Op 28 november geeft business consultant Wim Boesmans van GfK Retail and Technology zijn visie prijs in het voorprogramma van de RetailDetail Night.

Consument is supergeconnecteerd

Boesmans: “De consument is supergeconnecteerd geworden. Zeker nu het mobiel internet technisch steeds beter wordt, is het makkelijk om altijd en overal op het internet te gaan en vrienden online te raadplegen.” Met die mobiele toestellen kan de consument op elk moment en om het even waar alle informatie over gewenste producten en diensten opvragen op het internet. Bovendien laten ze hem toe om via de sociale media vlot terug te vallen op het bijkomend advies van zijn vrienden als hij een aankoop overweegt. En hij kan die aankopen  dan nog eens meteen online doen.

 

De verkoop van smartphones en tablets boomt dan ook. Het bureau IDC raamt dat in 2013 wereldwijd meer dan 1 miljard nieuwe smartphones in omloop worden gebracht, 40% meer dan in 2012. Het aantal nieuwe tablets stijgt volgens de onderzoekers zelfs met meer dan 50% tot zowat 184 miljoen eenheden. “Voeg daarbij nog de toegangsmogelijkheden tot het internet via vaste toestellen zoals pc’s, notebooks en smart tv’s en je hebt een ware explosie van kansen om online informatie te zoeken en te kopen.”

 

Mobiele verkopen zitten fors in de lift

Ook de internetverkopen zitten daardoor fors in de lift. Hoewel er in België nog een achterstand is in vergelijking met andere Europese landen, kan de evolutie niet worden genegeerd door de handelaars. Vorig jaar ging de Belgische 'mobile commerce' van 56 naar 168 miljoen euro, een verdrievoudiging dus.

 

Omnichannel is bijgevolg de weg die bewandeld moet worden, aldus Boesmans: “De consument denkt niet in kanalen. Hij gebruikt de informatie die hij haalt via het winkelpunt, via websites en via sociale media door mekaar om zijn beslissing te nemen.”

 

Fysieke winkels moeten meerwaarde bewijzen

“De retailers met een fysieke winkel zullen moeten bewijzen dat ze nog een meerwaarde hebben, anders kunnen de consumenten net zo goed online kopen”, aldus Boesmans: “Die meerwaarde kan bijvoorbeeld bestaan uit het demonstreren van de concrete mogelijkheden van een product. Als je het gewoon in een doos laat zitten, kan de consument het evengoed op internet bekijken en kopen en zo geld en tijd te besparen. Of nog: kijk naar de grote headsets waarmee voetballers rondlopen. In de winkel kan je die aanpassen aan je hoofd en je dan in de spiegel bekijken. Online gaat dat niet.”

 

“Intussen merk je dat een pure online retailer als Coolblue ook fysieke winkels gaat openen, omdat die extra vertrouwen verschaffen. De Belgische consument is ook wat conservatiever dan de gemiddelde Europeaan: hij wil meer kunnen voelen en bekijken vooraleer hij een koop doet.”

 

Onafhankelijke zelfstandigen krijgen het nog moeilijker

"Voor een zelfstandige die alles alleen moet doen, vrees ik dat het nog moeilijker zal worden. Een omnichannelstrategie is niet evident voor hen. Bovendien stonden ze al zwaar onder druk. Je ziet dat heel wat zelfstandigen stoppen, zonder dat ze een opvolger te hebben. En de grotere zelfstandigen zie je toetreden tot bijvoorbeeld aankoopverenigingen."

 

Om te kunnen omgaan met de veranderingen in het koopgedrag van de consument, zijn sommige ondernemingsmodellen beter gepositioneerd dan andere. Welke retailformats hiervoor de beste troeven hebben, vertelt Wim Boesmans tijdens ‘RetailDetail Omnichannel’, in de aanloop naar de RetailDetail Night in het San Marco Village in Schelle.

 

Klik hier voor meer inlichtingen en om in te schrijven voor de RetailDetail Night.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top