Welke retailformats scoren in het tijdperk van smartphones en tablets? | RetailDetail

Welke retailformats scoren in het tijdperk van smartphones en tablets?

Welke retailformats scoren in het tijdperk van smartphones en tablets?

Welke retailformats hebben de grootste kans om het volgende decennium succesvol te zijn? De doorbraak van smartphones en tablets noodzaken de retailers immers zich aan te passen. Op 28 november geeft business consultant Wim Boesmans van GfK Retail and Technology zijn visie prijs in het voorprogramma van de RetailDetail Night.

Consument is supergeconnecteerd

Boesmans: “De consument is supergeconnecteerd geworden. Zeker nu het mobiel internet technisch steeds beter wordt, is het makkelijk om altijd en overal op het internet te gaan en vrienden online te raadplegen.” Met die mobiele toestellen kan de consument op elk moment en om het even waar alle informatie over gewenste producten en diensten opvragen op het internet. Bovendien laten ze hem toe om via de sociale media vlot terug te vallen op het bijkomend advies van zijn vrienden als hij een aankoop overweegt. En hij kan die aankopen  dan nog eens meteen online doen.

 

De verkoop van smartphones en tablets boomt dan ook. Het bureau IDC raamt dat in 2013 wereldwijd meer dan 1 miljard nieuwe smartphones in omloop worden gebracht, 40% meer dan in 2012. Het aantal nieuwe tablets stijgt volgens de onderzoekers zelfs met meer dan 50% tot zowat 184 miljoen eenheden. “Voeg daarbij nog de toegangsmogelijkheden tot het internet via vaste toestellen zoals pc’s, notebooks en smart tv’s en je hebt een ware explosie van kansen om online informatie te zoeken en te kopen.”

 

Mobiele verkopen zitten fors in de lift

Ook de internetverkopen zitten daardoor fors in de lift. Hoewel er in België nog een achterstand is in vergelijking met andere Europese landen, kan de evolutie niet worden genegeerd door de handelaars. Vorig jaar ging de Belgische 'mobile commerce' van 56 naar 168 miljoen euro, een verdrievoudiging dus.

 

Omnichannel is bijgevolg de weg die bewandeld moet worden, aldus Boesmans: “De consument denkt niet in kanalen. Hij gebruikt de informatie die hij haalt via het winkelpunt, via websites en via sociale media door mekaar om zijn beslissing te nemen.”

 

Fysieke winkels moeten meerwaarde bewijzen

“De retailers met een fysieke winkel zullen moeten bewijzen dat ze nog een meerwaarde hebben, anders kunnen de consumenten net zo goed online kopen”, aldus Boesmans: “Die meerwaarde kan bijvoorbeeld bestaan uit het demonstreren van de concrete mogelijkheden van een product. Als je het gewoon in een doos laat zitten, kan de consument het evengoed op internet bekijken en kopen en zo geld en tijd te besparen. Of nog: kijk naar de grote headsets waarmee voetballers rondlopen. In de winkel kan je die aanpassen aan je hoofd en je dan in de spiegel bekijken. Online gaat dat niet.”

 

“Intussen merk je dat een pure online retailer als Coolblue ook fysieke winkels gaat openen, omdat die extra vertrouwen verschaffen. De Belgische consument is ook wat conservatiever dan de gemiddelde Europeaan: hij wil meer kunnen voelen en bekijken vooraleer hij een koop doet.”

 

Onafhankelijke zelfstandigen krijgen het nog moeilijker

"Voor een zelfstandige die alles alleen moet doen, vrees ik dat het nog moeilijker zal worden. Een omnichannelstrategie is niet evident voor hen. Bovendien stonden ze al zwaar onder druk. Je ziet dat heel wat zelfstandigen stoppen, zonder dat ze een opvolger te hebben. En de grotere zelfstandigen zie je toetreden tot bijvoorbeeld aankoopverenigingen."

 

Om te kunnen omgaan met de veranderingen in het koopgedrag van de consument, zijn sommige ondernemingsmodellen beter gepositioneerd dan andere. Welke retailformats hiervoor de beste troeven hebben, vertelt Wim Boesmans tijdens ‘RetailDetail Omnichannel’, in de aanloop naar de RetailDetail Night in het San Marco Village in Schelle.

 

Klik hier voor meer inlichtingen en om in te schrijven voor de RetailDetail Night.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.