In welke toestand trekt LinkedIn naar de beurs?

In welke toestand trekt LinkedIn naar de beurs?

Professionele netwerksite LinkedIn trekt naar de beurs. Donderdagavond 27 januari heeft de Amerikaanse beursautoriteit SEC bekendgemaakt dat LinkedIn een aanvraag bij hen heeft ingediend. Maar hoe zien de financiën van het bedrijf er eigenlijk uit?


LinkedIn heeft als netwerksite meer dan 90 miljoen leden en gemiddeld 5,5 miljard pageviews per maand. Op het financiële vlak vertaalde dat succes zich voor LinkedIn echter pas in 2010 in winst. De netwerksite boekte in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar een bescheiden 10,1 miljoen dollar winst.


Gezien de verdubbeling van de omzet in het bedrijf ($161,4 mio in 2010 ten aanzien van $80,8 mio in 2009), ziet de financiële toekomst er desalniettemin rooskleurig uit. De kostengraad daalt ieder jaar, terwijl LinkedIn steeds meer inkomsten put uit advertenties (41% van de inkomsten), job listings (30%) en abonnementen (27%). De site zit bovendien warmpjes op een berg cash van 89,6 miljoen dollar.


Het aantal aandelen en een prijsindicatie zijn nog niet bekend. LinkedIn zou volgens de eerste bronnen tot 175 miljoen dollar willen ophalen op de beurs, maar dat zijn slechts zeer voorlopige cijfers. Wellicht zal het bedrag nog veranderen naarmate de beursgang nadert. Zakenbanken Morgan Stanley & Co, Merrill Lynch, Allen & Company en UBS Securities zullen die beursgang overigens verzorgen.
LinkedIn hoopt op die manier mede-sociale netwerksite Facebook voor te zijn, die naar alle waarschijnlijk binnenkort eveneens een beursgang maakt.

Professionele netwerksite LinkedIn trekt naar de beurs. Donderdagavond 27 januari heeft de Amerikaanse beursautoriteit SEC bekendgemaakt dat LinkedIn een aanvraag bij hen heeft ingediend. Maar hoe zien de financiën van het bedrijf er eigenlijk uit?


LinkedIn heeft als netwerksite meer dan 90 miljoen leden en gemiddeld 5,5 miljard pageviews per maand. Op het financiële vlak vertaalde dat succes zich voor LinkedIn echter pas in 2010 in winst. De netwerksite boekte in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar een bescheiden 10,1 miljoen dollar winst.


Gezien de verdubbeling van de omzet in het bedrijf ($161,4 mio in 2010 ten aanzien van $80,8 mio in 2009), ziet de financiële toekomst er desalniettemin rooskleurig uit. De kostengraad daalt ieder jaar, terwijl LinkedIn steeds meer inkomsten put uit advertenties (41% van de inkomsten), job listings (30%) en abonnementen (27%). De site zit bovendien warmpjes op een berg cash van 89,6 miljoen dollar.


Het aantal aandelen en een prijsindicatie zijn nog niet bekend. LinkedIn zou volgens de eerste bronnen tot 175 miljoen dollar willen ophalen op de beurs, maar dat zijn slechts zeer voorlopige cijfers. Wellicht zal het bedrag nog veranderen naarmate de beursgang nadert. Zakenbanken Morgan Stanley & Co, Merrill Lynch, Allen & Company en UBS Securities zullen die beursgang overigens verzorgen.
LinkedIn hoopt op die manier mede-sociale netwerksite Facebook voor te zijn, die naar alle waarschijnlijk binnenkort eveneens een beursgang maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top