Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden | RetailDetail

Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.