Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top