Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Winkelleegstand grijpt om zich heen in Belgische steden

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Steeds meer winkels in stadskernen staan leeg, meldt Unizo. Ongeveer 10% van de stedelijke handelspanden blijft ongebruikt, in 2009 was dat nog maar 8%. De steden scoren daarmee veel slechter dan de plattelandswinkels, want het nationale gemiddelde is amper 6,6%.

 

Specialist Bart Wallays wijt deze achteruitgang vooral aan de baanwinkels, die met name de winkelstraten van kleinere kernen leegzuigen. Leegstand is ook een vicieuze cirkel: een buurt met een paar lege panden gaat er verloederd uitzien, dat wakkert het onveiligheidsgevoel aan, waardoor nog meer winkels wegtrekken, enzovoort... 

 

Ronse en Kortrijk geven het goede voorbeeld

Nochtans kunnen gemeentes zelf de leegstand aanpakken, aldus Wallays. Met een globale aanpak, in samenspraak met de handelaars, valt er echt iets aan te doen. Denk maar aan het voorbeeld van Ronse, waar de leegstand in een paar jaar meer dan gehalveerd werd dankzij de aanstelling van een centrummanager en de heraanleg van wegen.

 

Of aan Kortrijk, waar de leegstand die veroorzaakt werd door een winkelcentrum aan de stadsrand (in Kuurne) werd gecounterd door de opening van... een winkelcentrum in het stadscentrum. Dat nieuwe winkelcentrum heeft de binnenstad weer gevitaliseerd en nu komen ook weer steeds meer zelfstandigen naar de Kortrijkse winkelstraten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top