Winterkoopjes kwamen traag op gang | RetailDetail

Winterkoopjes kwamen traag op gang

Winterkoopjes kwamen traag op gang

Sinds deze middag is het een "ware overrompeling" in de winkelstraten, winkelcentra en baanwinkels in de stadsrand, zegt Comeos. De handelsfederatie acht een omzetstijging met vijf procent in vergelijking met de eerste soldendag van vorige winter realistisch. NSZ van zijn kant zal al blij zijn met een status-quo, terwijl ondernemersorganisatie Unizo op een ietsje meer hoopt.

Comeos: "Overrompeling na trage start"

Vandaag zijn de winterkoopjes officieel van start gegaan. De toeloop kwam maar traag op gang, maar toch is er volgens Comeos wel degelijk sprake van een "overrompeling sinds deze middag".

 

Dat is niet zo verwonderlijk, want "in de winkels is nog een ruime collectie winterkleren beschikbaar. 2012 was dan ook een moeilijk jaar voor de handel, niettegenstaande de succesvolle koopzondagen eind december", zegt Peter Vandenberghe. "Maar door het zachte winterweer hebben klanten de duurdere aankopen kunnen uitstellen tot vandaag. De dikke winterjassen, skipakken en winterlaarzen worden nu met grote kortingen gesleten; van 40, 50 tot 70% onder de normale prijs."

 

Volgens Comeos doen de winkels het vrijwel overal goed: zowel in de drukke winkelstraten van de grote steden, in de stadsrand als in de winkelcentra. Vlaanderen en Brussel scoren ietsje beter dan Wallonië. In vergelijking met vorig jaar schatten de winkelketens dat er vijf procent meer wordt verkocht op de eerste soldendag. "Dat is een prognose - de dag is immers nog niet om", aldus Peter Vandenberghe. 

 

Nogal wat winkels houden vandaag trouwens een nocturne, aldus Comeos: ze sluiten de deuren later dan normaal, om ook mensen te kunnen helpen die pas na hun werkdag op soldenjacht trekken. Die nocturnes kunnen mogelijk ook mee verklaren waarom de grote toeloop vandaag pas later op gang kwam. 

 

NSZ: "Gematigde eerste koopjesdag"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen spreekt dan weer van "een gematigde eerste koopjesdag" en "een status-quo op ten opzichte van de eerste wintersoldendag van 2012." Toen nam de omzet met 3% toe. "Het resultaat van deze eerste koopjesdag zet niet aan tot juichen, maar evenmin tot panikeren", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Een donderdag als eerste soldendag levert haast nooit een rush op. Bovendien zullen de drie komende dagen (vrijdag, zaterdag en zondag) meer succes kennen. Pas zondagavond zullen we dus echt kunnen nagaan of de start van de solden al dan niet succesvol was."

 

Volgens een bevraging van NSZ kunnen consumenten kortingspercentages van gemiddeld 30% verwachten. "Na zondag zullen de modehandelaars evalueren of ze hun kortingspercentages moeten optrekken. Dat doen ze in functie van de verkoop van de eerste soldendagen", aldus nog het NSZ. De zelfstandigenorganisatie liet eind december al weten dat "79% van de modewinkels op dit moment nog evenveel of meer in voorraad heeft in vergelijking met vorig jaar".

 

Unizo: "Consument koopt minder impulsief"

Op de eerste dag van de koopjes wordt er "zeer doelgericht en niet zo impulsief als andere jaren aangekocht", zegt dan weer Luc Ardies van ondernemersorganisatie Unizo. "Consumenten blijken al langer op voorhand bepaald te hebben wat ze nodig hebben en laten zich niet verblinden door de grote kortingen."

 

Ardies verwijst naar het succes van duurzame artikelen, zoals maatpakken voor de heren en handtassen voor de dames. Een gevolg van bewust uitstelgedrag tot de solden. "Vooral in december hebben de modewinkels het minder gedaan", stelt Ardies, die echter wel denkt dat de verkoop in vergelijking met vorig jaar "beter kan uitkomen. Die eerste koopjesdag van 2012 was er in de namiddag immers stormweer; rond de middag zitten we nu ongeveer op dezelfde lijn", aldus nog Luc Ardies.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak zet z’n opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.