Winterweer is een zegen voor lokale buurtwinkels

Winterweer is een zegen voor lokale buurtwinkels

Doordat veel consumenten bij dit barre weer de wagen liever thuis laten staan, zien de buurtwinkels hun omzet zo'n 8% stijgen, klinkt het bij zelfstandigenorganisatie NSZ. Al zit de extra service die buurtwinkels bieden er ook voor veel tussen, meent de organisatie.

Gemiddeld 8% meeromzet

Terwijl de wintersolden te lijden hebben onder de bittere winterkou, vergaat het de buurtwinkels beter. Dat blijkt althans uit een steekproef van het NSZ bij 319 buurtwinkels. "Aangezien heel wat mensen de auto aan de kant laten wanneer het echt niet moet, kregen de lokale buurtwinkels meer volk over de vloer. Ten opzichte van een normale winterweek zonder sneeuw en gladde wegen steeg de omzet van lokale voedingswinkels met gemiddeld 8%", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Voor hen is het barre winterweer dus eerder een zegen dan een vloek.”

Het succes van de buurtwinkels heeft uiteraard te maken met de nabijheid, maar ook de extra service verklaart de goede cijfers. Zo levert een aantal voedingswinkels aan huis bij oudere, minder mobiele en/of trouwe klanten.

 

"Lokale voedingswinkels leveren net dat tikkeltje meer. De klant is er geen nummer. Dat wordt geapprecieerd", zegt Christine Mattheeuws. "Bovendien toont het aan dat kleine ondernemers op een creatieve manier solidair zijn. Dat aspect wordt al te vaak vergeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top