Wouter Torfs: "Regering is kip aan het ondervoederen"

Wouter Torfs: "Regering is kip aan het ondervoederen"

Volgens Wouter Torfs, CEO van de gelijknamige schoenendistributeur, heeft de regering in zijn nieuwe begroting te weinig oog gehad voor de noden van ondernemers. Toch is hij niet volledig ontevreden, vooral dankzij het afvoeren van de btw-verhoging.

Verhongerde kip

"We moeten in dit land meer fundamentele keuzes durven maken. Nu zijn we de kip aan het ondervoederen. Dat zal ervoor zorgen dat ze binnenkort geen eieren meer kan leggen", zegt Torfs. In dat kader pleit Torfs voor een slimmere indexering: die kost de bedrijven volgens hem onnodig veel geld. De indexering enkel toepassen op brutolonen van minder dan 2000 euro zou volgens hem de belangrijkste fundamentele aanpassing zijn aan het akkoord: "Ik heb zelf bijvoorbeeld geen indexering van mijn loon nodig."

 

Wat de regering ervaart als belangrijkste tegemoetkomingen tegenover ondernemers, vindt Torfs maar een druppel op een hete plaat. "De korting op de sociale lasten is niet meer dan een symbool. Ten gronde verandert 300 miljoen euro korting op een totale loonmassa van 150 miljard euro te weinig", vertelde hij gisteren aan Ter Zake.

 

Zes jaar is te lang

Ook de loonmatiging is "too little, too late" voor de kandidaat-winnaar voor de Career Achievement Award op de retaildetail Night morgen: "De regering wil de loonkloof met de buurlanden pas tegen 2018 overbruggen. Dat is nog zes jaar. Als een bedrijfsleider zo lang wacht om te reageren op wat een concurrent doet, zal hij wellicht niet meer bestaan", aldus Torfs.

 

Toch is Torfs niet helemaal negatief: het belangrijkste voor hem is immers dàt er een begrotingsakkoord is, waarin de Europese begrotingsnorm van 2,15% gerespecteerd wordt. Daarnaast was het uiteraard ook vitaal voor Torfs dat de geplande verhoging van het hoogste btw-tarief naar 22% is afgevoerd: "dat was immers een heel zware klap geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top