Wouter Torfs: "Regering is kip aan het ondervoederen"

Wouter Torfs: "Regering is kip aan het ondervoederen"

Volgens Wouter Torfs, CEO van de gelijknamige schoenendistributeur, heeft de regering in zijn nieuwe begroting te weinig oog gehad voor de noden van ondernemers. Toch is hij niet volledig ontevreden, vooral dankzij het afvoeren van de btw-verhoging.

Verhongerde kip

"We moeten in dit land meer fundamentele keuzes durven maken. Nu zijn we de kip aan het ondervoederen. Dat zal ervoor zorgen dat ze binnenkort geen eieren meer kan leggen", zegt Torfs. In dat kader pleit Torfs voor een slimmere indexering: die kost de bedrijven volgens hem onnodig veel geld. De indexering enkel toepassen op brutolonen van minder dan 2000 euro zou volgens hem de belangrijkste fundamentele aanpassing zijn aan het akkoord: "Ik heb zelf bijvoorbeeld geen indexering van mijn loon nodig."

 

Wat de regering ervaart als belangrijkste tegemoetkomingen tegenover ondernemers, vindt Torfs maar een druppel op een hete plaat. "De korting op de sociale lasten is niet meer dan een symbool. Ten gronde verandert 300 miljoen euro korting op een totale loonmassa van 150 miljard euro te weinig", vertelde hij gisteren aan Ter Zake.

 

Zes jaar is te lang

Ook de loonmatiging is "too little, too late" voor de kandidaat-winnaar voor de Career Achievement Award op de retaildetail Night morgen: "De regering wil de loonkloof met de buurlanden pas tegen 2018 overbruggen. Dat is nog zes jaar. Als een bedrijfsleider zo lang wacht om te reageren op wat een concurrent doet, zal hij wellicht niet meer bestaan", aldus Torfs.

 

Toch is Torfs niet helemaal negatief: het belangrijkste voor hem is immers dàt er een begrotingsakkoord is, waarin de Europese begrotingsnorm van 2,15% gerespecteerd wordt. Daarnaast was het uiteraard ook vitaal voor Torfs dat de geplande verhoging van het hoogste btw-tarief naar 22% is afgevoerd: "dat was immers een heel zware klap geweest."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top