Zelfstandige boekhandels lijden onder groeiend succes onlineverkoop | RetailDetail

Zelfstandige boekhandels lijden onder groeiend succes onlineverkoop

Zelfstandige boekhandels lijden onder groeiend succes onlineverkoop
De reële boekenverkoop is voor het tweede jaar op rij gedaald, maar dankzij hogere gemiddelde prijzen zag de hele sector zijn omzet toch een percentje stijgen. De internetverkoop van boeken kent dan weer een spectaculaire stijging, en dat gaat ten koste van de zelfstandige boekhandels, zo blijkt uit de jaarcijfers van sectorfederatie Boek.be en GfK Retail and Technology.

Lichte omzetplus dankzij prijsstijgingen

Non-fictie: +8,2%
Literaire fictie: +3,4%
Kinder- en jeugdboeken: -8,2%
Strips: -3,2%

In 2011 gingen in Vlaanderen 16.143.000 boeken over de toonbank, educatieve en wetenschappelijke boeken niet meegerekend. De sector realiseerde zo een omzet van om en bij de 211 miljoen euro. In vergelijking met vorig jaar daalde het aantal verkochte boeken 1,8%, maar doordat de gemiddelde prijs van een boek zo'n 2,8% steeg, klokt de sector toch af op een lichte omzetstijging (+1%).

 

"Dit gaat in tegen alle trends in de ons omringende landen", klinkt het bemoedigend bij Boek.be. "Zo is er bijvoorbeeld in Nederland een omzetdaling van 4,6%".

 

Internetverkoop bijna verdubbeld

De internetverkoop van papieren boeken neemt in Vlaanderen intussen 7% van de totale markt voor zijn rekening, dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar. Boek.be en GfK baseren zich naar eigen zeggen op "vrijwel alle internetwinkels in Vlaanderen": die verkochten vorig jaar voor 14,7 miljoen euro aan boeken.

 

Die sterke stijging gaat vooral ten nadele van de zelfstandige onafhankelijke boekhandels (-13%), waarvan er vorig jaar een aantal de deuren sloten en de blijvers "gemiddeld minder goede omzetresultaten" neerzetten. Ook de entertainmentstores (à la Free Record Shop), die vorig jaar hun boekenverkoop nog spectaculair zagen stijgen (toen +20%), gaan er nu 1,5% op achteruit, net als de grootwarenhuizen overigens.

 

Papieren boek blijft veruit het populairst

Het e-bookt is vooralsnog geen groot succes te noemen. Er werden vorig jaar amper 10.717 e-books (legaal) gedownload, dat is nauwelijks 1,3% van de totale boekenmarkt. De Vlaming blijft het papieren boek dus trouw, zoveel is duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.