RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo voegen bpost en Decathlon beleving toe aan het leveringsmoment

icon
Algemeen29 januari, 2019

Op het RetailDetail Omnichannel Congress komen Erica Verzelen, director project & product development parcel & logistics bij Bpost, en Xavier Du Bois, omni-commerce leader bij Decathlon, uitleggen hoe hun bedrijven samen naar een quasi naadloze shopperervaring streven.

 

Processen fuseren

“Als gekende retailer van sportieve uitrusting is Decathlon voortrekker inzake omnichannel, in nauwe samenwerking met bpost. Naast zijn 33 Belgische fysieke winkels heeft Decathlon ook steeds meer activiteiten via het online kanaal. Dat komt omdat ook de noden in de maatschappij veranderen en evolueren: offline en online zijn niet meer geïsoleerd van elkaar en steeds meer vindt een kruisbestuiving plaats. Zo koop je finaal misschien offline, nadat je online informatie ingewonnen had, om een specifieke versie van het product uiteindelijk toch thuis te laten leveren. Afhankelijk van het assortiment zal de shift in de richting van integratie sneller of langzamer verlopen, maar door het veranderende gedrag van de consument – in combinatie met de technologische mogelijkheden – ontstaan opportuniteiten.”

 

Levering = beleving

“De klant die voorheen ofwel offline, ofwel online kocht, maakt een shift, waardoor onder meer zuivere e-tailers ook fysieke winkels openen. Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen, maar in een geïntegreerde omnichannel-benadering compenseren die elkaar. Consumenten gebruiken de online en offline kanalen tegelijk en door elkaar, om informatie op te zoeken, een aankoop te doen en het product in handen te krijgen, afgehaald of thuis geleverd. Retailers spelen daarop in door de gepaste convenience aan te bieden in alle fasen, bijvoorbeeld door retouropties te voorzien of het leveringsmoment te vergemakkelijken en er een aangename ervaring van te maken. Dat is meer bepaald waar bpost dan in beeld komt.”

 

‘Excitement’ aan huis

“Door de technologie van internet, artificiële intelligentie en dies meer heeft online shoppen een aantal sterke troeven: de keuze is groot, er is een overvloed aan informatie die je efficiënt kunt zoeken en vinden, je hebt ratings en reviews… Offline kun je dan weer voeling krijgen met het product, ook letterlijk en zintuiglijk; naast het fungehalte van fysiek shoppen is er het sociale aspect… Een stap die daar nu bijkomt, is om ook op het leveringsmoment een soort ‘excitement’ te creëren, wat de omnichannel-ervaring compleet maakt. Zo kan de consument meer controle krijgen over het leverproces, in de vorm van messaging en een transparante opvolging van het parcours dat het pakket volgt. Daarbij zijn veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid steevast de ordewoorden.”

Geïnteresseerd in het ruimere plaatje? Schrijf dan nog snel in voor het Omnichannel Congres van RetailDetail, dat al op 31 januari plaatsvindt in UGC Mechelen. Ook Alibaba Group, CASA, Miinto, Torfs, SafeShops en Gino Van Ossel zullen daar op het podium staan. Bovendien reikt RetailDetail dan voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN