Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen | RetailDetail

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Ondanks de zonovergoten laatste week lijken de zomersolden van 2012 toch grotendeels in het water gevallen. Althans toch bij de zelfstandige kleding- en schoenenzaken, want het slechte weer heeft de koopjesjagers blijkbaar meer naar de overdekte shoppingcentra gejaagd.

NSZ: "minieme groei van 0,5%"

Ondanks de sterke start van de zomersolden zijn de modehandelaars licht ontevreden over de afgelopen koopjesperiode, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 332 modeboetieks en schoenenzaken. Gemiddeld steeg de omzet in de detailhandel met een half procentje ten opzichte van de zomerkoopjes van 2011. Ter vergelijking: ook die zomersolden waren afgeklokt op een minieme omzetstijging van 0,5%.

 

Een tegenvaller dus, want de modehandelaars hadden aan de vooravond van de solden gerekend op een stijging van 2,5% ten opzichte van vorige jaar. Die "plus" was meer dan welkom geweest, want door het slechte voorjaar zagen modewinkels hun omzet met gemiddeld 3,5% kelderen.

 

Zelfs de hoge kortingpercentages vanaf de tweede helft van de maand konden het tij niet keren. Met het laatste soldenweekend voor de deur pakken vele zelfstandigen dan ook uit met heuse dumpingprijzen, kwestie van zo weinig mogelijk stock over te houden, aldus nog het NSZ.

 

Comeos: "voorlopig +3 à 5%"

Dat betekent echter niet dat de regen de soldengekke consument heeft thuis gehouden. Op regenachtige dagen deden vooral de winkelcentra goede zaken. Naarmate het weer verbeterde, daalde daar het aantal bezoekers. De grootsteden bleven ook op zonnige dagen bezoekers trekken. "

 

Als we de voorlopige soldenbalans opmaken, staat de teller op een gemiddelde van +3 à 5%", klinkt het iets positiever bij handelsfederatie Comeos, die vooral (middel)grote winkels en ketens vertegenwoordigt. Ook volgens Comeos ligt er nog een mooie voorraad aan zomerartikelen in de winkels en zal het tijdens het laatste soldenweekend superdeals regenen, met kortingen tot -70%. 

 

Unizo: "1,5% minder omzet"

Unizo is de negatiefste van de drie organisaties: wat deze solden betreft, rekenen zij op een omzetdaling van 1,5%. De organisatie wijt dat vooral aan het hele slechte weer tijdens de eerste drie weken van juli, en is blij dat "dankzij de warme zomerdagen van afgelopen week de verkoop zich een beetje heeft kunnen herpakken, want anders was de omzet nog slechter geweest."

 

De zelfstandigenorganisatie deelt wel de hoop van Comeos dat het laatste weekend nog erg goed gaat worden: de grote kortingen zouden volgens Unizo toch nog veel klanten naar de modewinkels moeten lokken. De zomersolden lopen nog tot en met dinsdag 31 juli, al blijven de meeste winkels nu zondag wel gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top