Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen | RetailDetail

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Ondanks de zonovergoten laatste week lijken de zomersolden van 2012 toch grotendeels in het water gevallen. Althans toch bij de zelfstandige kleding- en schoenenzaken, want het slechte weer heeft de koopjesjagers blijkbaar meer naar de overdekte shoppingcentra gejaagd.

NSZ: "minieme groei van 0,5%"

Ondanks de sterke start van de zomersolden zijn de modehandelaars licht ontevreden over de afgelopen koopjesperiode, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 332 modeboetieks en schoenenzaken. Gemiddeld steeg de omzet in de detailhandel met een half procentje ten opzichte van de zomerkoopjes van 2011. Ter vergelijking: ook die zomersolden waren afgeklokt op een minieme omzetstijging van 0,5%.

 

Een tegenvaller dus, want de modehandelaars hadden aan de vooravond van de solden gerekend op een stijging van 2,5% ten opzichte van vorige jaar. Die "plus" was meer dan welkom geweest, want door het slechte voorjaar zagen modewinkels hun omzet met gemiddeld 3,5% kelderen.

 

Zelfs de hoge kortingpercentages vanaf de tweede helft van de maand konden het tij niet keren. Met het laatste soldenweekend voor de deur pakken vele zelfstandigen dan ook uit met heuse dumpingprijzen, kwestie van zo weinig mogelijk stock over te houden, aldus nog het NSZ.

 

Comeos: "voorlopig +3 à 5%"

Dat betekent echter niet dat de regen de soldengekke consument heeft thuis gehouden. Op regenachtige dagen deden vooral de winkelcentra goede zaken. Naarmate het weer verbeterde, daalde daar het aantal bezoekers. De grootsteden bleven ook op zonnige dagen bezoekers trekken. "

 

Als we de voorlopige soldenbalans opmaken, staat de teller op een gemiddelde van +3 à 5%", klinkt het iets positiever bij handelsfederatie Comeos, die vooral (middel)grote winkels en ketens vertegenwoordigt. Ook volgens Comeos ligt er nog een mooie voorraad aan zomerartikelen in de winkels en zal het tijdens het laatste soldenweekend superdeals regenen, met kortingen tot -70%. 

 

Unizo: "1,5% minder omzet"

Unizo is de negatiefste van de drie organisaties: wat deze solden betreft, rekenen zij op een omzetdaling van 1,5%. De organisatie wijt dat vooral aan het hele slechte weer tijdens de eerste drie weken van juli, en is blij dat "dankzij de warme zomerdagen van afgelopen week de verkoop zich een beetje heeft kunnen herpakken, want anders was de omzet nog slechter geweest."

 

De zelfstandigenorganisatie deelt wel de hoop van Comeos dat het laatste weekend nog erg goed gaat worden: de grote kortingen zouden volgens Unizo toch nog veel klanten naar de modewinkels moeten lokken. De zomersolden lopen nog tot en met dinsdag 31 juli, al blijven de meeste winkels nu zondag wel gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.