Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Zomersolden beter voor ketens dan voor zelfstandigen

Ondanks de zonovergoten laatste week lijken de zomersolden van 2012 toch grotendeels in het water gevallen. Althans toch bij de zelfstandige kleding- en schoenenzaken, want het slechte weer heeft de koopjesjagers blijkbaar meer naar de overdekte shoppingcentra gejaagd.

NSZ: "minieme groei van 0,5%"

Ondanks de sterke start van de zomersolden zijn de modehandelaars licht ontevreden over de afgelopen koopjesperiode, zo blijkt uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 332 modeboetieks en schoenenzaken. Gemiddeld steeg de omzet in de detailhandel met een half procentje ten opzichte van de zomerkoopjes van 2011. Ter vergelijking: ook die zomersolden waren afgeklokt op een minieme omzetstijging van 0,5%.

 

Een tegenvaller dus, want de modehandelaars hadden aan de vooravond van de solden gerekend op een stijging van 2,5% ten opzichte van vorige jaar. Die "plus" was meer dan welkom geweest, want door het slechte voorjaar zagen modewinkels hun omzet met gemiddeld 3,5% kelderen.

 

Zelfs de hoge kortingpercentages vanaf de tweede helft van de maand konden het tij niet keren. Met het laatste soldenweekend voor de deur pakken vele zelfstandigen dan ook uit met heuse dumpingprijzen, kwestie van zo weinig mogelijk stock over te houden, aldus nog het NSZ.

 

Comeos: "voorlopig +3 à 5%"

Dat betekent echter niet dat de regen de soldengekke consument heeft thuis gehouden. Op regenachtige dagen deden vooral de winkelcentra goede zaken. Naarmate het weer verbeterde, daalde daar het aantal bezoekers. De grootsteden bleven ook op zonnige dagen bezoekers trekken. "

 

Als we de voorlopige soldenbalans opmaken, staat de teller op een gemiddelde van +3 à 5%", klinkt het iets positiever bij handelsfederatie Comeos, die vooral (middel)grote winkels en ketens vertegenwoordigt. Ook volgens Comeos ligt er nog een mooie voorraad aan zomerartikelen in de winkels en zal het tijdens het laatste soldenweekend superdeals regenen, met kortingen tot -70%. 

 

Unizo: "1,5% minder omzet"

Unizo is de negatiefste van de drie organisaties: wat deze solden betreft, rekenen zij op een omzetdaling van 1,5%. De organisatie wijt dat vooral aan het hele slechte weer tijdens de eerste drie weken van juli, en is blij dat "dankzij de warme zomerdagen van afgelopen week de verkoop zich een beetje heeft kunnen herpakken, want anders was de omzet nog slechter geweest."

 

De zelfstandigenorganisatie deelt wel de hoop van Comeos dat het laatste weekend nog erg goed gaat worden: de grote kortingen zouden volgens Unizo toch nog veel klanten naar de modewinkels moeten lokken. De zomersolden lopen nog tot en met dinsdag 31 juli, al blijven de meeste winkels nu zondag wel gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top