Zomersolden prima uit startblokken geschoten

Zomersolden prima uit startblokken geschoten

De zomersolden zijn prima gestart, zo blijkt uit alle peilingen op het terrein. Het zonnige weer en het feit dat de solden dit jaar op een zaterdag begonnen (vorig jaar was dat op een vrijdag), zorgden voor een flinke meerverkoop in vergelijking met de zomersolden van 2011.

Handelaars super tevreden

De handelaars die bij Comeos aangesloten zijn, noteren een omzetstijging van 10 tot 15% vergeleken met de zomerkoopjes van 2011. De handelsfederatie gewaagt zelfs van uitschieters tot 20%. De grotere kledingketens pakten meteen uit met kortingen van 50 tot 70%.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen ligt de omzet van de zelfstandige modewinkeliers 9% hoger dan tijdens de eerste zomerkoopjesdag van 2011 (toen startten de solden op een vrijdag met een omzetstijging van één luttel procentje). De modewinkels kenden zaterdag kortingen van gemiddeld 30% toe. De zelfstandige boetieks verwachten trouwens deze soldenperiode 2,5% meer te verkopen dan vorig jaar (toen de omzetstijging slechts een half procentje was).

 

Unizo en de bij haar aangesloten vereniging van modewinkeliers, Mode Unie, noteerden zaterdag een meerverkoop van gemiddeld 12% tegenover de start van de zomersolden vorig jaar. Voor het hele weekend schat Mode Unie de meerverkoop ten opzichte van de eerste twee soldendagen vorig jaar op 8%.

 

4,8 miljoen elektronische betalingen

Voor Atos Worldline, de beheerder van het elektronisch betaalverkeer in België, was het zaterdag alvast een topdag. De organisatie kreeg 4,8 miljoen elektronische betalingen te verwerken, wat de op één na beste dag ooit zou zijn. Zaterdagochtend lag het aantal transacties per minuut op 10.000, een record. Vorig jaar was de absolute piek 9.600 verrichtingen per minuut.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top