Zware boetes voor foutief kassaticket | RetailDetail

Zware boetes voor foutief kassaticket

Zware boetes voor foutief kassaticket

Volgens de federale overheidsdienst Economie is gemiddeld 4% à 5% van de kassatickets foutief. In sommige winkels kan het zelfs oplopen tot 10%. De economische inspectie gaat daarom vanaf oktober streng optreden tegen foutieve kassatickets. De winkeliersorganisaties reageren verontwaardigd.

Hogere boetes

Hoewel de economische inspectie al tien jaar aandringt op een grotere nauwkeurigheid, lijkt dit in de praktijk niet te lukken. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, dan krijgen de winkeliers een waarschuwing. Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, dan volgt een minnelijke schikking.


Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.


Luc Ardies van de zelfstandigen-organisatie Buurtsuper.be spreekt van monsterboetes. Voor drie fouten op 100 producten bedraagt de boete immers 1500 euro. Dat is zes keer meer dan tot nu toe het geval was.


Groot versus klein

Dominique Michel van de detailhandelsorganisatie Comeos beklaagt zich dan weer over het tweevoudige tarief.  De fouten in de eigen filialen van een supermarkt worden dubbel zo zwaar aangerekend als die bij een zelfstandige. Voor vijf fouten op 100 prijzen bedraagt de boete al 5.000 euro.


“De laatste cijfers van de FOD Economie tonen aan dat de winkelketens een foutenmarge van 1,5% hebben, tegenover 6,06% bij franchisenemers en 4,49% bij zelfstandigen. We doen het in de grote supermarkten dus beduidend beter. En daarom worden we dubbel zo zwaar bestraft. Dit is een waanzinnige maatregel”, aldus Dominique Michel.


Bovendien zijn de fouten niet altijd in het voordeel van de winkeluitbater. Uit eigen onderzoek van Comeos blijkt dat er in de winkelketens 87 fouten waren op 5.813 producten. Daarvan waren er 47 in het voordeel van de consument. Meer dan de helft van de fouten die de supermarkt dus maakt, kosten de retailer geld.


Te druk

Volgens Ardies en Michel is er een goede verklaring voor de foutieve prijzen. “Elke ochtend moeten zelfstandige supermarktuitbaters die afhangen van een keten immers 200 prijsaanpassingen controleren en eventueel doorvoeren. Zowel op de schappen, als aan de kassa”, zegt Ardies.


“We werken met mensen die dagelijks de prijzen van 20.000 producten in een supermarkt moeten controleren en dan worden fouten al eens gemaakt, zeker als er iemand onverwacht afwezig is”, bevestigt ook Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.