Zware boetes voor foutief kassaticket | RetailDetail

Zware boetes voor foutief kassaticket

Zware boetes voor foutief kassaticket

Volgens de federale overheidsdienst Economie is gemiddeld 4% à 5% van de kassatickets foutief. In sommige winkels kan het zelfs oplopen tot 10%. De economische inspectie gaat daarom vanaf oktober streng optreden tegen foutieve kassatickets. De winkeliersorganisaties reageren verontwaardigd.

Hogere boetes

Hoewel de economische inspectie al tien jaar aandringt op een grotere nauwkeurigheid, lijkt dit in de praktijk niet te lukken. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, dan krijgen de winkeliers een waarschuwing. Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, dan volgt een minnelijke schikking.


Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.


Luc Ardies van de zelfstandigen-organisatie Buurtsuper.be spreekt van monsterboetes. Voor drie fouten op 100 producten bedraagt de boete immers 1500 euro. Dat is zes keer meer dan tot nu toe het geval was.


Groot versus klein

Dominique Michel van de detailhandelsorganisatie Comeos beklaagt zich dan weer over het tweevoudige tarief.  De fouten in de eigen filialen van een supermarkt worden dubbel zo zwaar aangerekend als die bij een zelfstandige. Voor vijf fouten op 100 prijzen bedraagt de boete al 5.000 euro.


“De laatste cijfers van de FOD Economie tonen aan dat de winkelketens een foutenmarge van 1,5% hebben, tegenover 6,06% bij franchisenemers en 4,49% bij zelfstandigen. We doen het in de grote supermarkten dus beduidend beter. En daarom worden we dubbel zo zwaar bestraft. Dit is een waanzinnige maatregel”, aldus Dominique Michel.


Bovendien zijn de fouten niet altijd in het voordeel van de winkeluitbater. Uit eigen onderzoek van Comeos blijkt dat er in de winkelketens 87 fouten waren op 5.813 producten. Daarvan waren er 47 in het voordeel van de consument. Meer dan de helft van de fouten die de supermarkt dus maakt, kosten de retailer geld.


Te druk

Volgens Ardies en Michel is er een goede verklaring voor de foutieve prijzen. “Elke ochtend moeten zelfstandige supermarktuitbaters die afhangen van een keten immers 200 prijsaanpassingen controleren en eventueel doorvoeren. Zowel op de schappen, als aan de kassa”, zegt Ardies.


“We werken met mensen die dagelijks de prijzen van 20.000 producten in een supermarkt moeten controleren en dan worden fouten al eens gemaakt, zeker als er iemand onverwacht afwezig is”, bevestigt ook Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top