Zware boetes voor foutief kassaticket

Zware boetes voor foutief kassaticket

Volgens de federale overheidsdienst Economie is gemiddeld 4% à 5% van de kassatickets foutief. In sommige winkels kan het zelfs oplopen tot 10%. De economische inspectie gaat daarom vanaf oktober streng optreden tegen foutieve kassatickets. De winkeliersorganisaties reageren verontwaardigd.

Hogere boetes

Hoewel de economische inspectie al tien jaar aandringt op een grotere nauwkeurigheid, lijkt dit in de praktijk niet te lukken. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, dan krijgen de winkeliers een waarschuwing. Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, dan volgt een minnelijke schikking.


Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.


Luc Ardies van de zelfstandigen-organisatie Buurtsuper.be spreekt van monsterboetes. Voor drie fouten op 100 producten bedraagt de boete immers 1500 euro. Dat is zes keer meer dan tot nu toe het geval was.


Groot versus klein

Dominique Michel van de detailhandelsorganisatie Comeos beklaagt zich dan weer over het tweevoudige tarief.  De fouten in de eigen filialen van een supermarkt worden dubbel zo zwaar aangerekend als die bij een zelfstandige. Voor vijf fouten op 100 prijzen bedraagt de boete al 5.000 euro.


“De laatste cijfers van de FOD Economie tonen aan dat de winkelketens een foutenmarge van 1,5% hebben, tegenover 6,06% bij franchisenemers en 4,49% bij zelfstandigen. We doen het in de grote supermarkten dus beduidend beter. En daarom worden we dubbel zo zwaar bestraft. Dit is een waanzinnige maatregel”, aldus Dominique Michel.


Bovendien zijn de fouten niet altijd in het voordeel van de winkeluitbater. Uit eigen onderzoek van Comeos blijkt dat er in de winkelketens 87 fouten waren op 5.813 producten. Daarvan waren er 47 in het voordeel van de consument. Meer dan de helft van de fouten die de supermarkt dus maakt, kosten de retailer geld.


Te druk

Volgens Ardies en Michel is er een goede verklaring voor de foutieve prijzen. “Elke ochtend moeten zelfstandige supermarktuitbaters die afhangen van een keten immers 200 prijsaanpassingen controleren en eventueel doorvoeren. Zowel op de schappen, als aan de kassa”, zegt Ardies.


“We werken met mensen die dagelijks de prijzen van 20.000 producten in een supermarkt moeten controleren en dan worden fouten al eens gemaakt, zeker als er iemand onverwacht afwezig is”, bevestigt ook Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top