Zware boetes voor foutief kassaticket

Zware boetes voor foutief kassaticket

Volgens de federale overheidsdienst Economie is gemiddeld 4% à 5% van de kassatickets foutief. In sommige winkels kan het zelfs oplopen tot 10%. De economische inspectie gaat daarom vanaf oktober streng optreden tegen foutieve kassatickets. De winkeliersorganisaties reageren verontwaardigd.

Hogere boetes

Hoewel de economische inspectie al tien jaar aandringt op een grotere nauwkeurigheid, lijkt dit in de praktijk niet te lukken. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, dan krijgen de winkeliers een waarschuwing. Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, dan volgt een minnelijke schikking.


Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.


Luc Ardies van de zelfstandigen-organisatie Buurtsuper.be spreekt van monsterboetes. Voor drie fouten op 100 producten bedraagt de boete immers 1500 euro. Dat is zes keer meer dan tot nu toe het geval was.


Groot versus klein

Dominique Michel van de detailhandelsorganisatie Comeos beklaagt zich dan weer over het tweevoudige tarief.  De fouten in de eigen filialen van een supermarkt worden dubbel zo zwaar aangerekend als die bij een zelfstandige. Voor vijf fouten op 100 prijzen bedraagt de boete al 5.000 euro.


“De laatste cijfers van de FOD Economie tonen aan dat de winkelketens een foutenmarge van 1,5% hebben, tegenover 6,06% bij franchisenemers en 4,49% bij zelfstandigen. We doen het in de grote supermarkten dus beduidend beter. En daarom worden we dubbel zo zwaar bestraft. Dit is een waanzinnige maatregel”, aldus Dominique Michel.


Bovendien zijn de fouten niet altijd in het voordeel van de winkeluitbater. Uit eigen onderzoek van Comeos blijkt dat er in de winkelketens 87 fouten waren op 5.813 producten. Daarvan waren er 47 in het voordeel van de consument. Meer dan de helft van de fouten die de supermarkt dus maakt, kosten de retailer geld.


Te druk

Volgens Ardies en Michel is er een goede verklaring voor de foutieve prijzen. “Elke ochtend moeten zelfstandige supermarktuitbaters die afhangen van een keten immers 200 prijsaanpassingen controleren en eventueel doorvoeren. Zowel op de schappen, als aan de kassa”, zegt Ardies.


“We werken met mensen die dagelijks de prijzen van 20.000 producten in een supermarkt moeten controleren en dan worden fouten al eens gemaakt, zeker als er iemand onverwacht afwezig is”, bevestigt ook Michel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top