Van Prof. Gino van Ossel naar Herman Konings en de vrees van tal van retailers.

Van Prof. Gino van Ossel naar Herman Konings en de vrees van tal van retailers.

altDeze periode van het jaar wordt gekenmerkt door tal van congressen met vele boeiende sprekers. Sprekers die we terugvinden op bijvoorbeeld de Retailday, Popai Benelux of andere Fedis-evenementen. Wij van RetailDetail, dachten dat jullie het leuk zouden vinden om een aantal van deze lezingen vertaald te zien in enkele teksten. Handig om thuis rustig nog eens na te slaan. Vandaar deze extra nieuwsbrief.

 

Een rode draad in veel van de lezingen, is hoe retailers kunnen omgaan met de uitdaging van “de Clicks en de Bricks”. Herman Konings verwoordde dit als volgt: De snelheid van verandering verandert! (Lees daarom zeker ook even zijn complete interview met RetailDetail.)

 

En net die verandering, lieve lezer(es), is waar veel retailers die met de Bricks geboren werden, bevreesd voor zijn.

Gino Van Ossel wist op Retailday te vertellen dat maar liefst 23% van de Nederlanders al in 2009 hun laatste aankoop online hadden gedaan. Gelukkig stelde deze geliefde spreker de retailers in de zaal onmiddellijk gerust door toe te voegen dat er significante verschillen zijn tussen Nederland en België. In België loopt het allemaal zo’n vaart nog niet. De zo hoge densiteit van winkels in België zou wel eens de reden kunnen zijn waarom internet in België vooral wordt gebruikt om te oriënteren, en niet om te kopen.

 

Toch verwittigde hij onmiddellijk daarna dat er diverse categorieën zijn, denk maar aan de reissector, die de clicks hebben moeten aanvaarden. Voor hen is er geen weg terug naar offline.  Zullen de clicks de bricks kannibaliseren?! Verstop u niet, beste retailer, het antwoord is… JA!

alt

Wat is er veranderd? Internet geeft de consument een stem. In de ons omringende landen zien we initiatieven waarbij consumenten zelfs met gebundelde aankopen aan de deur van de retailer komen kloppen! Zou u neen zeggen tegen honderd klanten die plotseling éénzelfde wagen of flatscreen  willen kopen?  Gelooft u niet dat dit werkelijk kan? Kijk maar eens op Carrotmob of Groupon.

 

De Nederlandse Sonja Loth van Social Inc. ging op POPAI Benelux nog een stapje verder. Door het integreren van de sociale netwerken, ontstaan er handige sites zoals Shopwithyourfriends, waar vriendinnen live in de winkel hun sociale contacten kunnen vragen of ze het kleedje wel mooi vinden. Fotocamera’s en geïntegreerde verbinding met Facebook en Twitter maken ook het winkelen bij Diesel en WE een heuse attractie.

 

Nog leuker wordt het als consument de prijzen vergelijken en naar de baas van de winkel stappen. Tegenwoordig kunnen uw klanten de barcode scannen met hun iPhone en kunnen ze zien waar bijvoorbeeld die wasmachine het goedkoopst is. Nog sterker, de applicaties doen er nog Google Maps bij om je de weg te wijzen naar de concurrent…

 

Professor van Ossel zei al grappend: “Geef me die wasmachine tegen die prijs, beste retailer! U hebt 5 seconden. 5, 4,3,2,1… Te laat, ik heb hem gekocht bij… Uw collega!” U gelooft ons nog steeds niet? Het is er al! Surf naar Kieskeurig.be  of bekijk de Shop Savvy Scan-applicatie eens.

 

Houd me tegen, ik kan nog even doorgaan. Kijkt u ook eens naar de vele mogeglijkheden met “augmented reality” in de vorm van virtuele spiegels. Onder meer bij Seventeen en Ray Ban vindt je online een spiegel waar je een foto uploadt of via webcam virtueel kan bekijken of het “fit”. Als je nog een stapje verder gaat, krijg je gewoonweg een chatsessie met een echte styliste die je begeleidt.  
 
altDe snelheid van veranderingen verandert. Inderdaad, maar toch hebben de bricks nog  serieuze troeven. Consumenten kunnen er de producten voelen en indien gewenst direct meenemen wat ze nodig hebben. In een fysieke winkel krijgen ze service, vertrouwen en nog zoveel meer. De enige manier om het verschil te maken, is echter door af te stappen van de bricks-gedachte en de sterke punten van de clicks over te nemen.
 
Je wéét gewoon dat de consument gaat “pre-tailen”, zoals Herman Konings het zo mooi verwoord! Bekijk dus Zappos.com, kijk wat er bij de afbeeldingen staat, geef dezelfde info aan de consument en verleidt hem/haar naar jouw winkel. Ook Vandeborre is de juiste richting aan het volgen in zijn “Multi-channel approach”. Of koppel je klantenkaart aan het surfgedrag van je klanten. Deze info hebben de ‘clicks’ niet. Versla ze op hun eigen terrein.

 

Onze noorderburen zijn een trendland, dixit Konings… Volg de ontwikkelingen van Hema of zeer binnenkort de nieuwe aanpak van Prenatal die bezig zijn met een totale integratie. Zijn er dan geen retailers van eigen bodem die iets extra hebben? Natuurlijk wel. Binnenkort zullen we de “cases” brengen van Carglass België en Van Marcke, die een voorbeeldfunctie uitoefenen voor de rest van de wereld!

 

Ook willen we onze volle steun geven aan Bart Claes (JBC), die voorgedragen wordt als “Marketeer van het Jaar “. Het is de enige van de genomineerden die met zijn eigen centen speelt, of althans met die van de familie. Als je als Belgische keten in de top drie van kledingretailers staat, tegenover al dat internationale geweld, denk ik dat de titel Marketeer van het Jaar dik verdiend is.

 

Nog een klein woordje voor alle retail-lovers die dagelijks retailnieuws willen ontvangen. Ik nodig u graag uit om retaildetailbe te volgen op Twitter en sinds kort hebben we eveneens een eigen Facebook-pagina. Ook nog een klein woordje voor de Franstalige gemeenschap: we zijn volop aan het beta-testen en zullen u binnenkort met veel plezier bedienen in de taal van Molière.

alt

Oprechte groet

 

Jorg Snoeck
Retaildetail

 

 

 

Meer: Video: Shoppen met Facebook en Twitter

         Video: Virtuele spiegels als augmented reality

         Wat kan je volgens Gino Van Ossel doen als brickx-retailer?

         Conversation Manager Steven Van Belleghem in retail land.

         Hoe Hema Europa tracht te veroveren.

         JBC : from a store to a story, dixit Bart Claes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top