RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brico lanceert digitaal getrouwheidsprogramma

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin6 maart, 2020

Het is gedaan met punten sparen bij Brico, Brico Planit en Brico City: de doe-het-zelfketen lanceert een nieuw, gepersonaliseerd loyaltyprogramma. Naarmate de traditionele folder steeds meer onder druk staat, voelen retailers de nood aan nieuwe vormen van klantcommunicatie.

 

Gepersonaliseerde aanbiedingen

Klanten van de doe-het-zelfketen ontvingen deze week een e-mail die een nieuw getrouwheidsprogramma aankondigt: voortaan hoeven ze geen punten meer te sparen om korting te scoren. Er komt een eenvoudiger en persoonlijker programma in de plaats. Eerder gespaarde punten worden omgezet in korting, en klanten die zich online registreren krijgen recht op exclusieve voordelen zoals gepersonaliseerde aanbiedingen en informatie, 90 dagen retourtijd, 2 uur gratis bestelwagen, gereedschap huren zonder waarborg en toegang tot hun aankoophistoriek in de Brico-app.

 

“We hadden tot nu toe een klassieke klantenkaart die punten opleverde waarmee klanten konden sparen voor een waardebon van vijf euro. Zo’n systeem werkt misschien goed voor een supermarkt, waar de aankoopfrequentie hoog is, maar in de doe-het-zelfsector ligt dat toch anders: klanten komen niet zo regelmatig over de vloer”, zegt operationeel directeur Rudi Schautteet aan RetailDetail. “Bovendien: toen we zes jaar geleden onze Brico-kaart lanceerden, was de drang er nog niet om klantprofielen te registreren. Er circuleren daardoor veel klantenkaarten waar we enkel een naam van hebben, verder niets. Maar er komt een tijdperk aan waarin we op een andere manier zullen moeten communiceren met onze klanten.”

 

“Foldertaksen worden onhoudbaar”

De klassieke folder is volgens de retailer immers op termijn gedoemd te verdwijnen: de efficiëntie van het medium staat sterk onder druk. “In Roeselare bijvoorbeeld, waar we een winkel hebben, heeft zowat 50% van de klanten een nee-sticker op de bus. In Brussel is er discussie over de invoering van een ja-sticker, naar het voorbeeld van Amsterdam. Consumenten moeten dan expliciet aangeven dat ze wél reclame willen ontvangen. En er is de problematiek van de taksen: lokale overheden zien die als een interessante bron van inkomsten, maar we komen op een punt waar de taksen meer kosten dan de folder. Dat wordt onhoudbaar.”

 

Precies om te anticiperen op een nieuwe realiteit die er onvermijdelijk aankomt, gooit Brico nu het roer om: de keten stopt dus met het vertrouwde puntensysteem. De kaart blijft wel gewoon bestaan – al zal de Brico-app een grotere rol gaan spelen. Klanten worden uitgenodigd om hun kaart online te registreren en om in de winkel hun kortingtegoed op te nemen. Het nieuwe programma geldt in alle winkelpunten van Brico, Brico Planit en Brico City, ook voor online bestellingen via Reserve & Go.

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN