RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceExpansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cras Woodshops vervelt na 144 jaar tot Cras

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin26 april, 2022

Cras Woodshops, een houthandel voor professionals, lanceert een nieuwe strategie: het 144-jaar oude familiebedrijf heet voortaan gewoon Cras en gaat voor expansie, ook online.

Vijf jaar verandering

B2B-houthandelaar Cras Woodshops, goed voor zeventien winkels in België, meet zich een nieuwe strategie aan. Om duidelijk te maken dat het familiebedrijf meer dan hout alleen verkoopt, is de naam voortaan simpelweg Cras. Bij de krasse 144-jarige zijn namelijk al zeven categoriemanagers aan de slag, die het assortiment voor vakmannen uitbreidden met onder andere composiet, gipskarton en isolatie.

“Dit is voor ons hét moment om een vernieuwde, uitgepuurde boodschap de wereld in te sturen”, zegt Kenneth Tallir, omnichannelmarketingmanager bij Cras. “Enerzijds omdat het bedrijf de afgelopen vijf jaar danig is veranderd en anderzijds omdat we ambitieuze groeiplannen hebben.”

Weldra kunnen professionele klanten er ook online terecht, om te bestellen op een klantenplatform of met vragen via WhatsApp, Facebook Messenger en andere digitale kanalen. Afhalen maakt het bedrijf ondertussen efficiënter met een Cras-nachtsas in sommige winkels en een ‘fast flow’-balie voor tijdens de openingsuren. Daar kunnen op voorhand bestelde goederen sneller worden opgehaald.

Meer winkels op komst

In Oostende bouwt Cras bovendien aan een volledig nieuw winkelconcept. De winkel, die rond het bouwverlof klaar moet zijn, is sterker op advies en service gericht. In de ‘pro-space’ vinden vakmannen stalen, maquettes en tools, terwijl bezoekers via QR-codes materialen kunnen inlezen voor alle technische info. Terwijl klanten wachten op hun verzaagde plaat, krijgen ze koffie en info via digitale beeldschermen.

‘Cras 2.0’, zoals Tallir het noemt, heeft met het nieuwe concept al expansie op het oog. “Een recente oefening op basis van uitgebreide data leert ons dat er nog aanzienlijk potentieel is in de markt voor ons Cras-concept. Hoeveel extra Cras-shops er precies zullen bijkomen laten we (nog even) in het midden, maar we blijven wel ambitieus op dat vlak.”

Naar analogie met de Europese Green Deal wil Cras bovendien de eigen CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% reduceren. Het bedrijf werkt onder andere met zonnepanelen en lokale houtsoorten, en is een concreet actieplan aan het ontwikkelen.

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN