RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin23 mei, 2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4%, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

 

Nieuwe strategie begint vruchten af te werpen

Dankzij een hogere online omzet en een verbeterde inkooppositie, blikt Intergamma naar eigen zeggen terug op een sterk jaar. “De omzet is voor de vierde keer op rij gestegen. We merken dat de Nederlandse consument meer uitgeeft door de aantrekkende huizenmarkt en economie”, zegt algemeen directeur Harm-Jan Stoter. 

De consumentenomzet nam vorig jaar met 1,4% toe tot 1,69 miljard euro. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat steeg dan weer beduidend: het EBITDA klom met 9% tot 131 miljoen euro dankzij het optimaliseren van het inkoopkanaal. De nieuwe strategie, die inzet op omnichannel en nieuwe winkelconcepten, werpt (stilaan) vruchten af, concludeert de doe-het-zelfretailer. Online is de omzet alvast met de helft toegenomen tot 94 miljoen euro.

 

Nieuwe Gamma met kluswerelden

Voor de winkelformules Gamma en Karwei heeft Intergamma vorig jaar nieuwe winkelconcepten ontwikkeld en getest. De bedoeling is dat beide ketens zo meer een eigen karakter krijgen: Karwei moet zich meer gaan richten op woningdecoratie en Gamma op grote bouwklussen. “De omzet van de pilotwinkels laat een positieve ontwikkeling zien”, aldus Stoter.

De nieuwe Karwei-formule werd al in 2016 geïntroduceerd, maar in 2017 opende ook Gamma drie pilotwinkels volgens een nieuwe formule. In die vestigingen worden artikelen bij elkaar gezet in ‘kluswerelden’ en zijn er geen hoge stellingen meer, waardoor het voor klanten duidelijker wordt waar ze moeten zijn. 

Als assortiment zal Gamma zich meer gaan richten op bouwen, verf, decoratief afwerken en ‘slim wonen’. Ook de stadswinkelformule Gamma Compact, die vandaag twee vestigingen heeft, zal verder uitbreiden. Wanneer de nieuwe winkelconcepten naar de andere winkels gebeurt, wordt deze periode beslist.

 

Ambitie: “Beste omnichannelretailer van de Benelux”

De bouwmarktgroep blijft zich verder inzetten op haar “groeistrategie die ervoor moet zorgen dat Intergamma de beste omnichannelretailer van de Benelux wordt”. Op omnichannelvlak probeert de groep de ervaring in de winkels, de apps en online op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor kunnen klanten zich op allerlei manieren oriënteren en producten aanschaffen. 

Vooral in de productcategorieën (tuin)meubelen, tuinhout, vloeren, raamdecoratie en deuren is daardoor al een betere conversie zichtbaar. Klanten maken bij de Intergamma-ketens ook steeds vaker gebruik van online diensten, zoals de voorraden in de winkels inzien of chatten met bouwmarktmedewerkers.

Begin dit jaar heeft Intergamma alvast grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep, ingelijfd. Daardoor wordt Intergamma een gemengd bedrijf met zowel eigen winkels als franchisenemers. De overname moet ervoor zorgen dat Intergamma haar groeistrategie versneld kan uitvoeren: Van Neerbos Groep is goed voor 156 winkels en 4.500 medewerkers.
 

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Cyberaanval bij Leroy Merlin: contactgegevens buitgemaakt

    Leroy Merlin is getroffen door een cyberaanval: de persoonsgegevens van enkele honderdduizenden klanten zijn buitgemaakt. Bankgegevens en wachtwoorden bleven buiten schot, benadrukt de doe-het-zelfketen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN