RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Game Mania zet in op omnichannel en de gamerscommunity

icon
Elektro8 september, 2015

“De klant staat centraal, niet het product”

De gamingsector is aan het digitaliseren, maar toch kiest Game Mania er niet voor om het voortaan zuiver over de e-commerceboeg te gooien. In de plaats daarvan gaat de keten voor een omnichannelaanpak, waarin zowel digitale als fysieke kanalen een plaats krijgen.

 

“We varen sinds midden 2013 onze eigen koers, wat maakt dat we snel en flexibel kunnen inspelen op de snel wijzigende markt en de bewuste consument. De afgelopen periode zijn we dan ook in een uitdagend traject gestapt om binnen afzienbare tijd volop te kunnen inzetten op de omnichannelbenadering, gecombineerd met nog meer nadruk op het bouwen van een community met onze klanten”, legt Lenaerts de ambities uit.

 

“Games zijn per definitie een digitaal product, waarbij het overgrote deel vandaag via fysieke dragers in de markt wordt gezet. Een omnichannelaanpak heeft in onze visie echter niet zozeer met het product te maken, als wel met hoe je ervoor zorgt dat de ervaring die de klant met jou als organisatie heeft over alle kanalen heen dezelfde is. De klant staat in die aanpak centraal en niet het product.”

 

Game Mania lanceert webshop in 2016

Volgens Lenaerts is een online aanpak slechts een deel van het totale verhaal, al is het wel een erg belangrijk onderdeel. “Game Mania heeft de afgelopen periode bewust voldoende energie en tijd geïnvesteerd om na te denken over haar rol in deze erg snel veranderende wereld. In 2016 lanceren we een volledig nieuw omnichannelplatform inclusief een webshop, zodat onze klant kan kiezen welk kanaal hij/zij wil gebruiken.”

 

Een paradepaardje voor Game Mania zijn de tweedehands games, waarbij de keten 100% garantie en zeven dagen omruilservice biedt. “USED games vullen een belangrijke behoefte van gamers in”, aldus Lenaerts. “Je kan immers nieuwe games betalen door oude games in te leveren. De ingeleverde games worden dan weer voor een aantrekkelijke prijs opnieuw aangeboden met kwaliteitsgarantie, waarmee je weer een nieuwe doelgroep bereikt. Er ontstaat dus een vorm van ecosysteem waarbij iedereen wint. We hebben ons dan ook al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in dit model en blijven dit verder optimaliseren.”

 

Nieuwe inrichting met ruimere rekken

Naast games zet Game Mania ook meer in op merchandise van games en op bordspellen, twee productgroepen die de doelgroep van de gameformule erg aanspreken, ziet Lenaerts. Game Mania gaat zijn winkels daarom de komende maanden een nieuwe inrichting geven: “We passen onze winkels aan om meer ruimte vrij te maken voor deze producten.”

 

“Daarnaast krijgt het tweedehands aanbod meer aandacht binnen die ruimere rekken. Verder gaan we werken met vitrinekasten om speciale producten goed te kunnen tonen. Door grote schermen direct in de winkelrekken te integreren, creëren we ook extra beleving en kunnen we snel op een dynamische wijze de laatste nieuwe dingen tonen aan onze klanten.”

 

Positionering als specialist-retailer

Concurrentie van supermarktketens en grote elektronicaketens, die zelf ook meer en meer games trachten te verkopen, vreest Lenaerts niet: “We geloven vooral in de kracht van de klant. Er zijn tal van klanten die meerwaarde wel op prijs stellen en dat mag je dan ook letterlijk nemen. Game Mania is een specialist-retailer, die inzet op extra services – zoals breed assortiment, extra productvoordelen, tweedehands aanbod, spaarpunten, community-events, etc. Game Mania gaat dus resoluut voor waardecreatie door te blijven inzetten op deze services en een persoonlijke ‘customer experience’.”

 

Zo hecht Game Mania ook veel belang aan ‘experience marketing’, waarbij de klant deel uitmaakt van de grotere ‘gaming community’ en zelf beleeft waarvoor Game Mania staat. “Als speciaalzaak zet Game Mania stevig in op beurzen en events waar de frequente gamer aanwezig is, maar het gaat verder dan alleen beurzen en events: we trekken dit ook door naar onze winkels en andere kanalen, zoals sociale media of de klantendienst.”

 

“Aanvullend hierop adverteren we zeker ook online. We proberen dat zoveel mogelijk op maat te doen, door gericht te communiceren op basis van de beschikbare data van de klant, zodat het steeds relevant is en blijft”, aldus nog Lenaerts.

 

 

 

Op de tweede sessie van het Vlerick Retail Platform 2015 op 15 september gunnen Kris Lenaerts en Rudi Petit-Jean (Gamma) je een blik achter de schermen van hun omnichannel-avonturen. RetailDetail mag vier trouwe lezers belonen met een gratis toegangsticket voor deze sessie. Interesse? Mail dan voor woensdag 9 september 14u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN