RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het winkelscherm is het verlengde van de smartphone

icon
Elektro13 december, 2018

De smartphone blijft steeds belangrijker worden bij het shoppen, zien ze bij Samsung: zeker nu die ook de centrale wordt voor de ‘smart home’. In de fysieke winkels vormen beeldschermen dan ook een organisch verlengde.

 

Van smartphone naar smart home

Vandaag staat de consument centraal: hij maakt zijn eigen keuzes en laat zich geen keuzes opdringen door de retailer. De smartphone is daarbij een bijzonder belangrijk toestel: “Heel veel start met die smartphone. Die wordt zelfs alleen maar belangrijker, met trends als gamification die opduiken. Je ziet steeds meer retailers in games opduiken, waarbij je bijvoorbeeld punten in een spel krijgt om naar een filmpje te kijken”, ziet Evert Van Camp van Samsung.

 

Bovendien wordt de smartphone het centrale bestuurssysteem voor het hele huis. “We hebben een smart things-platform waarmee we zorgen dat je met één app niet alleen alle Samsung-devices, zoals de slimme koelkast, kunt beheren, maar ook andere ‘connected home’-toestellen. Zo krijg je echt één app voor al je domotica.”

 

Zeker in het huis van morgen worden thuis al heel veel aankoopbeslissingen gemaakt. “Onze slimme koelkast, die we de ‘family hub’ noemen, is ook geconnecteerd met retailers: in België is dat met Colruyt, in Nederland is dat Albert Heijn. En er bestaan, zoals je bij kenniscentrum retailhub kan zien, ook al geconnecteerde vaatwasmachines en wasmachines, die zelf wasproduct kunnen bijbestellen”, legt Evert Van Camp uit.

 

Beeldschermen zijn fysiek verlengde

Als de shopper dan naar de fysieke winkel komt, waar de uiteindelijke aankoopbeslissing toch nog vaak wordt genomen, zijn beeldschermen een logisch verlengde van de smartphone voor de consument. “Het moet niet vol schermen hangen, het moet gewoon op de juiste manier. Een scherm mag eigenlijk niet in het oog springen als dusdanig, dat is de truc.”

 

Voor elk winkelconcept is er daarom een andere oplossing: “Er worden hele leuke concepten gemaakt, en dat is voor elk type winkel verschillend. In de flagshipstore van Burberry past een heel groot LED-scherm bijvoorbeeld op een erg mooie manier centraal in het oude, historische gebouw. Bij AS Adventure worden dan weer op een zeer creatieve manier videowalls gemaakt, met schermen door elkaar heen. Zelfs in een shop-in-shop kan een scherm bijzonder nuttig zijn: met maar één aanraakscherm kan de hele collectie beschikbaar zijn.”

 

 

In retailhub, het kennis- en belevingscentrum van RetailDetail met 1250 m² vol innovatieve technologie, zijn verschillende display-oplossingen, van stretch-schermen tot hogehelderheidschermen te zien, maar ook de slimme koelkast en de geconnecteerde wasmachine. Volg in december de inspiratietour in retailhub en betaal slechts 750 euro voor een groep tot 15 personen. Of combineer met een verrassende retailhunt door Antwerpen, nu tegen 20% korting voor een tour tot 20 personen. Opgelet: enkel geldig bij vermelding van de code WINTERINSPIRATION18.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 december, 2025
    Currys verdubbelt halfjaarwinst

    Currys wist zijn omzet voor het halfjaar tot 1 november te verhogen tot 4,23 miljard Britse pond (4,9 miljard euro). De gecorrigeerde winst vóór belastingen verdubbelde tot 22 miljoen pond (26 miljoen euro), waardoor de retailer zijn prognose voor het hele jaar in lijn kon houden met de verwachtingen.

  • icon
    Elektro17 december, 2025
    Hoe MediaMarkt-moeder “omnichannel servicebedrijf” wil worden

    Ceconomy, de groep boven MediaMarkt en Saturn, ging dit jaar zowel in omzet als in winst vooruit. De elektronicagroep wil zich expliciet positioneren als "omnichannel servicebedrijf", en haalt al meer dan een kwart van zijn omzet online. De kaarten liggen dus goed voor de overname door JD.com straks.

  • icon
    Elektro16 december, 2025
    Coolblue betreedt de Berlijnse markt

    Elektronicareus Coolblue heeft in Berlijn een nieuw logistiek centrum geopend. Tegelijk bereiden de Rotterdammers er de opening van een winkel aan de Kurfürstendamm voor, die al over enkele maanden moet openen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN