RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Virtuele en toegevoegde realiteit werken echt: klanten kopen meer

icon
Elektro12 april, 2019

Virtuele en toegevoegde realiteit zorgen ervoor dat shoppers meer geneigd zijn om iets te kopen, blijkt uit een nieuw doctoraatsonderzoek aan de VUB. “VR en AR vullen hiaten van de traditionele marketing op”, klinkt het.

 

Echter en beter dan foto of video

Virtuele realiteit (VR) en toegevoegde realiteit (augmented reality of AR) bieden “ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce”, besluit Helena Van Kerrebroeck uit haar doctoraatsonderzoek aan de VUB. Producten die via VR of AR worden getoond, voelen dichterbij en ‘echter’ aan voor consumenten, en dat verhoogt de klantbeleving. 

 

Van Kerrebroeck testte hoe mensen reageren op merken en producten als ze met behulp van VR of AR worden getoond. In het geval van VR bleken ze beduidend positiever tegenover het merk of product te staan dan proefpersonen die ‘gewone’ tweedimensionale video’s en foto’s te zien kregen. Bovendien waren deze klanten ook meer geneigd om het product effectief aan te kopen.

 

“Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt. Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten lieten we proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken”, legt de onderzoekster uit.

 

Met AR lijken producten al van jou

Toegevoegde realiteit werkt in een online omgeving eveneens goed om producten virtueel te testen, aldus nog het onderzoek. Wie online shopt met AR beschouwt een product sneller als zijn bezit en zegt ook een positievere shopervaring te beleven. Dat bleek uit een test waarbij proefpersonen konden winkelen via een pc, via een smartphone met touchscreen (zodat er al een aanraking is) en via een tablet met een AR-toepassing om producten virtueel in hun eigen omgeving te plaatsen. 

 

“Ook dit is een interessante vaststelling, zeker voor e-commerce. Een van de drempels die mensen tegenhoudt bij onlineshoppen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Denk maar wanneer je een kledingstuk vindt of een meubel. Via AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien”, zegt VUB-professor Kim Willems, die het onderzoek mee begeleidde.

 

Marketing gaat radicaal veranderen

Een experiment in een druk winkelcentrum, waarbij een reeks shoppers een VR-bril opzetten, toonde nog aan dat consumenten dankzij virtuele realiteit minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden zijn over het winkelcentrum. Ze zeiden bovendien meer geneigd te zijn om terug te komen. VR kan dus ook de winkelomgeving verbeteren, aldus het onderzoek.

 

“VR en AR zullen de manier waarop bedrijven producten aan de man brengen en ook het consumentengedrag de komende jaren radicaal veranderen”, besluit Willems.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 december, 2025
    Currys verdubbelt halfjaarwinst

    Currys wist zijn omzet voor het halfjaar tot 1 november te verhogen tot 4,23 miljard Britse pond (4,9 miljard euro). De gecorrigeerde winst vóór belastingen verdubbelde tot 22 miljoen pond (26 miljoen euro), waardoor de retailer zijn prognose voor het hele jaar in lijn kon houden met de verwachtingen.

  • icon
    Elektro17 december, 2025
    Hoe MediaMarkt-moeder “omnichannel servicebedrijf” wil worden

    Ceconomy, de groep boven MediaMarkt en Saturn, ging dit jaar zowel in omzet als in winst vooruit. De elektronicagroep wil zich expliciet positioneren als "omnichannel servicebedrijf", en haalt al meer dan een kwart van zijn omzet online. De kaarten liggen dus goed voor de overname door JD.com straks.

  • icon
    Elektro16 december, 2025
    Coolblue betreedt de Berlijnse markt

    Elektronicareus Coolblue heeft in Berlijn een nieuw logistiek centrum geopend. Tegelijk bereiden de Rotterdammers er de opening van een winkel aan de Kurfürstendamm voor, die al over enkele maanden moet openen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN