RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

30% minder voedselverlies: nieuwe acties tegen verspilling

icon
Food29 september, 2021

Op de Internationale Dag tegen Voedselverlies stelt de Vlaamse regering een actieplan voor waarmee ze 30% van de voedselverliezen wil voorkomen. Too Good To Go lanceert een nieuw pictogram en de Voedselbanken pleiten intussen voor fiscale initiatieven.

 

Grote gevolgen

Jaarlijks gaat wereldwijd zowat 1,3 miljard ton voedsel verloren. De gevolgen zijn groot voor de economie, het milieu en de voedselproblematiek. In Vlaanderen alleen al gaat het om 2 miljoen ton per jaar: gezinnen gooien gemiddeld voor 325 euro voedsel weg, goed voor 886 miljoen euro bij elkaar opgeteld. Daarmee zou je meer dan 484 000 mensen een jaar lang kunnen voeden.
 

De Vlaamse regering wil voedselverlies met 30% terugdringen. Een nieuw actieplan bevat zeven speerpunten: onder andere wil men samenwerking binnen productketens stimuleren, sectorspecifieke programma’s opzetten en voedselverlies bij de consument terugdringen. Ook zal Vlaanderen sociaal circulair ondernemen stimuleren en start-ups rond voedselverlies ondersteunen – denk daarbij aan initiatieven als Too Good To Go of Foodsavers. Tot slot wil men lokale besturen ondersteunen en thuiskringlopen stimuleren.

 

“Kijk, ruik en proef”

Omdat 75% van de Belgische bevolking het verschil niet kent tussen “ten minste houdbaar tot” (THT) en “te gebruiken tot” (TGT), lanceert antiverspillingsapp Too Good To Go een pictogram dat moet voorkomen dat producten met een minimale houdbaarheidsdatum worden verspild. Want voor producten met een uiterste consumptiedatum, zoals vlees en vis, moet de datum worden gerespecteerd, maar producten met een minimale houdbaarheidsdatum, zoals chocolade of droge pasta, kunnen vaak na die datum nog veilig worden geconsumeerd.
 

“Kijk, ruik en proef voor je verspilt”, zegt het pictogram. Uit een test bij duizend Belgische consumenten is gebleken dat 92% het pictogram duidelijk vond. Het pictogram verschijnt op zo’n 200 producten van 14 voedselproducenten en winkels: daaronder La Vache Qui Rit, Oikos, Hellmann’s, Cora, IKEA, Match & Smatch en Makro. De campagne heeft ook de goedkeuring van het FAVV, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.

 

 

Belastingvermindering

De timing van de aankondigingen is niet toevallig: 29 september is de Internationale Dag tegen Voedselverlies. De Voedselbanken grijpen die dag aan om pleiten voor meer fiscale initiatieven in de strijd tegen voedselverspilling.
 

“Vandaag kunnen bedrijven die voedsel schenken de btw (6%) recupereren. Naast dit fiscaal voordeel voor schenkers zouden de voedseldonaties voor goede doelen nog verder kunnen worden aangemoedigd door een regeling te implementeren zoals in Frankrijk”, zegt gedelegeerd bestuurder Jef Mottar van de Belgische Federatie van Voedselbanken. “Daar wordt een belastingvermindering voorzien door de netto boekwaarde van de geschonken levensmiddelen in mindering te brengen, waarbij ook rekening kan worden gehouden met de opslag- en transportkosten.”
 

De vraag naar voedingsmiddelen op het terrein is groter dan het aanbod. Tijdens de eerste zes maanden van 2021 hebben de Voedselbanken al voor 1.105 ton aan voeding aangekocht via eenmalige overheidssubsidies.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN