38 miljoen euro boete voor Kraft, Unilever en Oetker in Duitsland | RetailDetail

38 miljoen euro boete voor Kraft, Unilever en Oetker in Duitsland

38 miljoen euro boete voor Kraft, Unilever en Oetker in Duitsland

Drie levensmiddelenconcerns hebben van de Duitse karteltoezichthouder in Bonn een boete gekregen van alles samen 38 miljoen euro. De concurrentiewaakhond acht het bewezen dat Kraft Foods Deutschland, Unilever Deutschland en Dr. August Oetker meerdere jaren informatie over geplande prijsverhogingen uitwisselden met elkaar. De drie hielden elkaar ook op de hoogte van het verloop van onderhandelingen met grote detailhandelaars.


De fabrikanten zouden onder meer afspraken hebben gemaakt rond snoepwaren, consumptie-ijs, diepvriespizza’s, dierenvoeding en wasmiddelen. De concurrentiewaakhond had in 2008 al huiszoekingen laten uitvoeren bij de verdachte bedrijven. Mars GmbH kreeg geen boete, omdat die onderneming de bal aan het rollen had gebracht.

 

Drie levensmiddelenconcerns hebben van de Duitse karteltoezichthouder in Bonn een boete gekregen van alles samen 38 miljoen euro. De concurrentiewaakhond acht het bewezen dat Kraft Foods Deutschland, Unilever Deutschland en Dr. August Oetker meerdere jaren informatie over geplande prijsverhogingen uitwisselden met elkaar. De drie hielden elkaar ook op de hoogte van het verloop van onderhandelingen met grote detailhandelaars.


De fabrikanten zouden onder meer afspraken hebben gemaakt rond snoepwaren, consumptie-ijs, diepvriespizza’s, dierenvoeding en wasmiddelen. De concurrentiewaakhond had in 2008 al huiszoekingen laten uitvoeren bij de verdachte bedrijven. Mars GmbH kreeg geen boete, omdat die onderneming de bal aan het rollen had gebracht.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.