RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“66% groei voor online boodschappen in Europa”

icon
Food5 juni, 2019

Digitale disruptie veroorzaakt wereldwijd een sterke groei voor online boodschappen. De opkomst van nieuwe e-commercemodellen en ecosystemen dwingt traditionele spelers om zich snel en grondig aan te passen.  

 

“Het verhaal is maar net begonnen”

De impact van digitalisering op de foodwereld valt niet te onderschatten: tegen 2023 zal de markt voor online boodschappen in Europa met 66% groeien tot 47 miljard euro aan omzet, zegt een nieuw onderzoek van IGD in opdracht van The Consumer Goods Forum. Het marktaandeel van e-commerce in FMCG zal hier dan 2,5% bedragen, tegenover 1,8% in 2018. Dat is overigens nog klein bier vergeleken met de verwachte groei in Noord-Amerika (+152%) en Azië (+196%).

 

Foodretailers en fabrikanten kunnen zich maar beter schrap zetten, waarschuwt CEO Susan Barratt van IGD: “Digitalisering heeft de voedings- en consumentenindustrie al flink verstoord en getransformeerd, maar het verhaal is nog maar net begonnen.” Ze gelooft dat gevestigde retailers hard en snel zullen moeten werken, om de impact van online specialisten en nieuwe ecosystemen te beperken of om ermee in concurrentie te treden.  

 

Naar een ‘e-commerce 2.0’

IGD voorspelt dat het belang van strategische samenwerkingen tussen retailers en technologiebedrijven snel zal toenemen. Geavanceerde digitale technologie zal fysieke retailers helpen om de datakloof met ‘pure players’ te dichten, artificiële intelligentie zal de handelsrelatie tussen retailers en hun leveranciers transformeren. De meest geavanceerde traditionele retailers zullen diversifiëren om minder afhankelijk te worden van de verkoop van producten.

 

Bleef e-commerce tot nu toe een eerder gestandaardiseerd gegeven, dat dient zich nu een ‘e-commerce 2.0’ aan met nieuwe, creatieve verkoopmodellen. Pure players openen eigen offline winkels of gaan allianties aan met traditionele retailers. Meer fabrikanten gaan rechtstreeks verkopen aan de consument, via gezamenlijke bestelplatformen en marktplaatsen. Sommige logistieke spelers zullen retailer worden. Social commerce verovert de wereld.

 

Er ontstaan nieuwe ecosystemen, die retail- en consumentendiensten koppelen aan logistiek, financiële diensten en technologie. Door het centraliseren van data en het gebruik van geavanceerde technologie krijgen die ecosystemen realtime inzicht in consumentengedrag zodat ze snel kunnen inspelen op verandering, shoppers een doorgedreven personalisering kunnen bieden, en zo hun winstgevendheid verhogen.

 

 Regio  Online omzet 2018  Online omzet 2023  Groei  Online aandeel 2018  Online aandeel 2023
 Azië  101  299  196%  3,4%  7,5%
 Noord-Amerika  25  62  152%  1,5%  3,4%
 Europa  32  53  66%  1,8%  2,5%

(Bedragen in miljard dollar, bron: IGD/The Consumer Goods Forum)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN