7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top