7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top