7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top