Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

De Amerikaanse winkelketen Walmart heeft zijn winstverwachting drastisch verlaagd door de invloed van stijgende loonkosten, extra investeringen in e-commerce en de impact van de dure dollar.

6 tot 12% minder winst verwacht

Walmart verwacht voor het komende boekjaar 2017 een winstdaling van 6 tot 12% per aandeel, heel wat slechter dan de +4% die analisten hadden voorzien. Enerzijds komt dat door het optrekken van de minimumlonen en hogere investeringen in de opleiding van medewerkers, anderzijds door de moordende concurrentie van e-commerce: het concern miste de internettrein en moet nu snel veel geld neerleggen - twee miljard dollar de komende twee jaar - om concurrenten als Amazon niet al te ver te laten uitlopen.

 

Bovendien verwacht de grootste detailhandelaar ter wereld ook nog eens een negatief effect van de sterke dollar. "Boekjaar 2017 zal het jaar zijn van de zwaarste investeringen", zei topman Charles Holley. Hij is er wel van overtuigd dat die investeringen vanaf 2019 zullen leiden tot een 5 à 10% hogere winst.

 

De beleggers lijken echter niet bereid om zo lang te wachten: zij verteerden de winstwaarschuwing zeer slecht en stuurden het aandeel liefst 8,5% lager. Zelfs het nieuws dat de retailer voor 20 miljard dollar eigen aandelen wil inkopen, kon het sentiment niet keren: meteen zag de Amerikaanse retailer 17 miljard dollar (net geen 15 miljard euro) aan beurswaarde in rook opgaan, de grootste klap in jaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top