Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose | RetailDetail

Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

De Amerikaanse winkelketen Walmart heeft zijn winstverwachting drastisch verlaagd door de invloed van stijgende loonkosten, extra investeringen in e-commerce en de impact van de dure dollar.

6 tot 12% minder winst verwacht

Walmart verwacht voor het komende boekjaar 2017 een winstdaling van 6 tot 12% per aandeel, heel wat slechter dan de +4% die analisten hadden voorzien. Enerzijds komt dat door het optrekken van de minimumlonen en hogere investeringen in de opleiding van medewerkers, anderzijds door de moordende concurrentie van e-commerce: het concern miste de internettrein en moet nu snel veel geld neerleggen - twee miljard dollar de komende twee jaar - om concurrenten als Amazon niet al te ver te laten uitlopen.

 

Bovendien verwacht de grootste detailhandelaar ter wereld ook nog eens een negatief effect van de sterke dollar. "Boekjaar 2017 zal het jaar zijn van de zwaarste investeringen", zei topman Charles Holley. Hij is er wel van overtuigd dat die investeringen vanaf 2019 zullen leiden tot een 5 à 10% hogere winst.

 

De beleggers lijken echter niet bereid om zo lang te wachten: zij verteerden de winstwaarschuwing zeer slecht en stuurden het aandeel liefst 8,5% lager. Zelfs het nieuws dat de retailer voor 20 miljard dollar eigen aandelen wil inkopen, kon het sentiment niet keren: meteen zag de Amerikaanse retailer 17 miljard dollar (net geen 15 miljard euro) aan beurswaarde in rook opgaan, de grootste klap in jaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.