Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

Aandeel Walmart krijgt klappen na verlaging winstprognose

De Amerikaanse winkelketen Walmart heeft zijn winstverwachting drastisch verlaagd door de invloed van stijgende loonkosten, extra investeringen in e-commerce en de impact van de dure dollar.

6 tot 12% minder winst verwacht

Walmart verwacht voor het komende boekjaar 2017 een winstdaling van 6 tot 12% per aandeel, heel wat slechter dan de +4% die analisten hadden voorzien. Enerzijds komt dat door het optrekken van de minimumlonen en hogere investeringen in de opleiding van medewerkers, anderzijds door de moordende concurrentie van e-commerce: het concern miste de internettrein en moet nu snel veel geld neerleggen - twee miljard dollar de komende twee jaar - om concurrenten als Amazon niet al te ver te laten uitlopen.

 

Bovendien verwacht de grootste detailhandelaar ter wereld ook nog eens een negatief effect van de sterke dollar. "Boekjaar 2017 zal het jaar zijn van de zwaarste investeringen", zei topman Charles Holley. Hij is er wel van overtuigd dat die investeringen vanaf 2019 zullen leiden tot een 5 à 10% hogere winst.

 

De beleggers lijken echter niet bereid om zo lang te wachten: zij verteerden de winstwaarschuwing zeer slecht en stuurden het aandeel liefst 8,5% lager. Zelfs het nieuws dat de retailer voor 20 miljard dollar eigen aandelen wil inkopen, kon het sentiment niet keren: meteen zag de Amerikaanse retailer 17 miljard dollar (net geen 15 miljard euro) aan beurswaarde in rook opgaan, de grootste klap in jaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top