AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria | RetailDetail

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria
Shutterstock

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in een vierde brouwerij in Nigeria. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Besparingen

De bouw van de nieuwe brouwerij gaat gepaard met de lancering van een aantal nieuwe merken in Nigeria. Zo moet er begin volgend jaar Budweiser op de markt komen. Omdat het bier in Afrika een luxe imago wordt aangemeten, willen klanten er meer voor betalen en verdient AB InBev er ook meer aan.

 

Tegelijk zal er volgens De Tijd ook flink bespaard worden in het land: momenteel werken de drie verschillende brouwerijen er met aparte vennootschappen, maar in juni is AB InBev gestart met de fusie van die drie vennootschappen. Dat moet volgende maand volledig afgerond zijn: 70% van de aandelen van het nieuwe fusiebedrijf komen dan in handen van AB InBev, de rest wordt verhandeld op de Nigeriaanse beurs.

 

Afrika belangrijke groeimarkt

Ook in Zuid-Afrika gaat AB InBev fors investeren: het land heeft momenteel al de grootste brouwerij in Afrika, maar de Belgisch-Braziliaanse brouwer wil er de komende periode nog eens 182 miljoen euro investeren. Net als in Nigeria zal dat gepaard gaan met de lancering van een aantal nieuwe bieren, voornamelijk Corona, Budweiser en Stella Artois.

 

Afrika is voor de bierbrouwer een bijzonder belangrijke markt en was een van de hoofdredenen voor de overname van concurrent SABMiller. Door die overname is het Leuvense bedrijf nu veel nadrukkelijker aanwezig op een continent waar de biermarkt tot 2020 volgens verwachting jaarlijks met 5% zal groeien. Ter vergelijking: de wereldwijde biermarkt groeide in 2016 met slechts 1,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!