RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na sterk vierde kwartaal zet Ahold Delhaize nog meer in op online

icon
Food16 februari, 2022

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft 2021 sterk afgesloten, ondanks een stijging van de kosten. Dit jaar wil de groep verder inzetten op digitalisering: de investeringen in onlineplatform bol.com zullen meer dan verdubbelen.

 

Groeikansen grijpen

Ondanks recordcijfers in het coronajaar 2020 wist Ahold Delhaize ook in 2021 opnieuw te groeien: na een sterker dan verwacht vierde kwartaal klokte de jaaromzet af op 75,6 miljard euro, een stijging met 3,3%. De groep behield ook een goede operationele marge van 4,4%, ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen en de toenemende inflatiedruk. E-commerce is daarbij een belangrijke succesfactor gebleken: de onlineverkopen groeiden met meer dan een derde, over twee jaar bekeken verdubbelden ze zelfs.

 

In 2022 wil topman Frans Muller de investeringen in omnichannel nog versnellen om de extra groeikansen te grijpen: “Dit zal vooral zichtbaar zijn bij bol.com, waar we de investeringen in 2022 meer dan zullen verdubbelen, nu we een fase van aanzienlijke investeringen in het merk beginnen.” De omzet van het onlineplaform steeg in 2021 met 21% naar 2,8 miljard euro, het onderliggend bedrijfsresultaat bedroeg 166 miljoen euro. Ahold Delhaize houdt vast aan zijn voornemen om bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te brengen.

 

Uitblinker Albert Heijn

In de Benelux won Ahold Delhaize opnieuw marktaandeel in het vierde kwartaal. “Het marktaandeel van Delhaize bleef over het hele jaar stabiel rond 25 procent“, zegt Muller aan De Tijd. Een uitblinker binnen de groep was Albert Heijn: de supermarktketen bouwde 38 overgenomen Deen-supermarkten om en won daardoor weer marktaandeel op de Nederlandse thuismarkt. In 2022 zal de foodretailer vooral inzetten op convenience, met de opening van meer ‘AH to Go’-gemakswinkels en pompshops, en op de online abonnementsformule Albert Heijn Premium die nu al meer dan 300.000 abonnees heeft.

 

Ondanks moeilijke marktomstandigheden rekent Ahold Delhaize ook dit jaar op omzetgroei. Het veranderende consumentengedrag is een goede match met het huidige zakenmodel van de groep: mensen blijven immers meer thuis koken en eten, en online bestellen. Wel verwacht de retailer een lichte druk op de operationele marge, die dit jaar “minstens 4%” zal bedragen. De retailer zal waar nodig de prijzen verhogen, geeft topman Muller mee: “Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen waarvan we zeggen ‘ja, dat is reëel’, daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen“, zegt hij aan RTL Nieuws. Hij verwacht wel dat de inflatie in de tweede helft van het jaar zal terugvallen.

 

Tot slot een opmerkelijk cijfer: in 2021 investeerde de fusiegroep wel 364 miljoen euro in coronamaatregelen – dat is dus een miljoen per dag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN