Met het initiatief ‘Jonge boer over de vloer’ geeft Albert Heijn gedurende een maand schapruimte en zichtbaarheid aan vier Nederlandse boeren. Zij mogen elk hun producten testen in vier lokale supermarkten rondom hun boerderij.
Pilootproject
Het concept komt uit de koker van de Albert Heijn Food Rebels, een jong en autonoom opererend innovatieteam binnen het bedrijf. Concepten bedenken en deze vervolgens snel testen op de winkelvloer is wat zij doen: ze kwamen eerder met concepten als het Startup-schap, de Maaltijdmuur en recent nog met de Verspillingskeuken. Met de pilot ‘jonge boer over de vloer’ willen ze een podium geven aan jonge boeren in lokale Albert Heijn-winkels. De producten worden verkocht in het reguliere schap waar het product zich normaal ook zou bevinden, dus kaas in het kaasschap, zuivel in het zuivelschap en groenten en aardappels in het groenteschap.
De vier jonge boeren kenmerken zich door hun passie voor hun vak en trots op hun product en de zorg die ze dragen voor natuur en dier. Kaasmaker Siebe (24) uit Erp verkoopt kaas met melk van eigen koeien; zuivelmaker Dirk (26) uit Raamsdonkveer maakt in zijn zuivelboerderij ‘De Ambachtshoeve’ verse zuivelproducten als yoghurt en melk; groenteteler Krispijn (35) uit Ens teelt een grote verscheidenheid aan biologische groenten, waaronder wilde bieten en regenboogpenen; en aardappeltelers Joris (23) en Geerd (25) uit Lage Zwaluwe verkopen Hollandse zoete aardappelen onder hun merk ‘de Zoete Pieper’.
De test loopt een maand lang in zestien winkels. Of het project daarna ook naar andere Nederlandse en/of Belgische winkels wordt uitgerold, is vooralsnog niet bekend.