Belg hamstert massaal sterkedrank

Belg hamstert massaal sterkedrank

De Belgische consument is massaal sterkedrank en champagne beginnen te hamsteren. Zo hoopt die de accijnsverhoging, die op 1 november van kracht wordt, te ontlopen. De voorbije dagen is er tot 30 procent meer drank verkocht.

Vroege eindejaarsaankopen

Omwille van de accijnsverhoging zal een fles sterke drank vanaf 1 november tot 2,60 euro duurder worden. Klanten willen die prijsstijging voorkomen en zijn daarom meer drank beginnen te kopen. "Het gaat vooral om aankopen die onze klanten anders net voor de eindejaarsfeesten zouden doen: de flessen whisky, cognac of champagne dus, die dienen als geschenk of bij het kerst- of eindejaarsdiner", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour aan De Tijd.

 

Bij Delhaize spreekt men bij sterke drank van een stijging in de verkoop van 30 procent. Ook Lidl en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars hebben de verkoop zien stijgen. Verschillende winkels maken daarom ook meer reclame voor sterke dranken, iets wat volgens de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen echter "ethisch volstrekt ongehoord" is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top