Belg hamstert massaal sterkedrank

Belg hamstert massaal sterkedrank

De Belgische consument is massaal sterkedrank en champagne beginnen te hamsteren. Zo hoopt die de accijnsverhoging, die op 1 november van kracht wordt, te ontlopen. De voorbije dagen is er tot 30 procent meer drank verkocht.

Vroege eindejaarsaankopen

Omwille van de accijnsverhoging zal een fles sterke drank vanaf 1 november tot 2,60 euro duurder worden. Klanten willen die prijsstijging voorkomen en zijn daarom meer drank beginnen te kopen. "Het gaat vooral om aankopen die onze klanten anders net voor de eindejaarsfeesten zouden doen: de flessen whisky, cognac of champagne dus, die dienen als geschenk of bij het kerst- of eindejaarsdiner", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour aan De Tijd.

 

Bij Delhaize spreekt men bij sterke drank van een stijging in de verkoop van 30 procent. Ook Lidl en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars hebben de verkoop zien stijgen. Verschillende winkels maken daarom ook meer reclame voor sterke dranken, iets wat volgens de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen echter "ethisch volstrekt ongehoord" is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top