Belg hamstert massaal sterkedrank

Belg hamstert massaal sterkedrank

De Belgische consument is massaal sterkedrank en champagne beginnen te hamsteren. Zo hoopt die de accijnsverhoging, die op 1 november van kracht wordt, te ontlopen. De voorbije dagen is er tot 30 procent meer drank verkocht.

Vroege eindejaarsaankopen

Omwille van de accijnsverhoging zal een fles sterke drank vanaf 1 november tot 2,60 euro duurder worden. Klanten willen die prijsstijging voorkomen en zijn daarom meer drank beginnen te kopen. "Het gaat vooral om aankopen die onze klanten anders net voor de eindejaarsfeesten zouden doen: de flessen whisky, cognac of champagne dus, die dienen als geschenk of bij het kerst- of eindejaarsdiner", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour aan De Tijd.

 

Bij Delhaize spreekt men bij sterke drank van een stijging in de verkoop van 30 procent. Ook Lidl en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars hebben de verkoop zien stijgen. Verschillende winkels maken daarom ook meer reclame voor sterke dranken, iets wat volgens de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen echter "ethisch volstrekt ongehoord" is.

Tags: