RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Belgische broodcultuur is duurzaam aan het omslaan naar gezondere alternatieven”

icon
Food14 september, 2021

Wat bezielt een mens om een bar uit de grond te stampen die volledig rond havermout is opgebouwd? Het was een vraag die broer en zus Ewout en Ans Vanmassenhove zich drie jaar geleden amper stelden, toen ze Oats Day Long oprichtten. “We zagen de niche voor een ontbijtconcept dat vroeg open was en een gezond alternatief bood voor de klassieke croissant.”

 

Meer dan havermout alleen

Zeg vandaag niet meer “havermoutbar” tegen Oats Day Long: “We zijn vandaag meer dan havermout alleen”, zegt Ewout Vanmassenhove. “We zijn een ontbijtconcept met focus op haver en alle gezondheidsvoordelen ervan. We merkten gewoon dat er een gat in de markt zat voor een ontbijtconcept dat vroeg genoeg opende en een gezond aanbod had.”

 

De Vanmassenhoves keken echter verder dan hun eigen noden, die niet noodzakelijk betekenen dat er echt een markt is voor een dergelijk concept in ons land. “We zijn uiteraard verder gaan kijken. We zagen vooral dat gelijkaardige concepten in Duitsland en Kopenhagen veel succes boekten.”

 

Op zoek naar expansie

Drie jaar na de start is de conclusie dat ook de Belg het concept van Oats Day Long lust. “De voorbije drie jaar zijn we dusdanig gegroeid dat we op zoek zijn naar expansie”, zegt Ewout Vanmassenhove. “Covid heeft de algemene bewustwording rond gezondheid aangezwengeld. Bovendien zaten we met ons afhaal- en levermodel precies daar waar de markt naar op zoek was tijdens de lockdowns.”

 

Binnenkort krijgt de Gentse vestiging er een Antwerps zusje bij. “Naast de algemene markttrend merken we ook dat er na corona heel wat vastgoed op de markt is gekomen dat zich goed leent voor ons concept op locaties met veel passage, zoals de nieuwe vestiging in Hopland in Antwerpen.” En daar stopt het niet, al willen de Vanmassenhoves zich niet overhaasten: “Er is nog ruimte voor een tweede vestiging in Gent, en we kijken ook naar andere steden zoals Brussel en Leuven. Maar we gaan onszelf niet voorbij hollen.”

 

“Geen hype”

Dezelfde behoedzaamheid etaleren ze ook op retailvlak. “Retail wordt almaar belangrijker binnen onze vestigingen, met een mooie winkel waar klanten meteen producten mee naar huis kunnen nemen die ze net hebben geproefd.” Daar stopt het voorlopig wel: “Onze producten in andere winkels leggen, is nog niet aan de orde.”

 

Vanmassenhove maakt zich geen zorgen dat zijn op haver gebaseerde ontbijtconcept binnenkort niet meer aantrekkelijk is. “Het is geen hype”, maakt hij zich sterk. “België heeft een sterke broodcultuur op ontbijtvlak, maar we zijn ervan overtuigd dat die zoektocht naar gezondere alternatieven echt duurzaam van aard is.”

 

De samenwerking tussen broer en zus in het zakelijke leven loopt overigens prima, dankjewel: “Wij hebben eigenlijk nooit getwijfeld aan de combinatie familie en zaken”, zegt Ewout Vanmassenhove. “We delen dezelfde passie voor een goed concept en een gezonde levensstijl. Het was eigenlijk evident om dit samen te doen. Het voordeel aan ondernemen met je zus is dat je perfect weet wat je aan elkaar hebt.”

 

Tijdens de RetailDetail Day op donderdag 16 september komen broer en zus Vanmassenhove meer duiding geven over hoe ze hun concept toekomstbestendig hebben gemaakt. Het marketingcongres voor de retailbranche verwelkomt onder andere ook sprekers van Colruyt Group, Zeeman, Mars Food, C&A, Foodmaker en Dobbi. Een niet te missen programma!

 

Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN