Bij Lidl Lochristi kiezen medewerkers zelf hun uren | RetailDetail

Bij Lidl Lochristi kiezen medewerkers zelf hun uren

Bij Lidl Lochristi kiezen medewerkers zelf hun uren
© Idea Studio / Shutterstock.com

In de Lidl in Lochristi kiezen de medewerkers maandelijks zelf hun werktijden. Winkelmanager Liesbeth De Meyer wil zo het personeel helpen een beter evenwicht te vinden tussen werk en privéleven.

 

Initiatief vanuit de winkel

De Lidl-vestiging van Lochristi telt veertien vaste medewerkers en twee jobstudenten. “Die krijgen allemaal een week de tijd om voor de vier weken erna de uren in te vullen waarop ze het liefst willen werken”, vertelt De Meyer aan Jobat. Meestal lukt het om iedereen de werktijden te geven die ze vragen. Er zijn wel een aantal spelregels: zo mag niemand een vaste vrije dag claimen en als iemand vrij wil op zaterdag moet dat altijd worden overlegd. Iedereen doet ook minstens twee keer een vroege shift en minimaal twee keer een late shift. Verder vult iedereen zijn werkrooster vrij in.

 

Het initiatief komt vanuit de winkel zelf, niet vanuit het hoofdkantoor van Lidl, en wordt ook helemaal door de winkelmanager georganiseerd. “Onze mensen vinden het fantastisch. Met dit systeem kan iemand, die bijvoorbeeld zondagavond iets heeft gepland, ervoor kiezen om niet op maandagmorgen te werken”, aldus De Meyer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.