RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour wil verlieslatende hypermarkten redden met technologie

icon
Food9 juli, 2020

Bij Carrefour zijn meer dan de helft van de Franse hypermarkten verlieslatend. De supermarktgroep investeert in mobiele betaalmogelijkheden en een Amazon Go-variant, om het winkelen zo vlot mogelijk te maken.

 

56% hypermarkten boekt verlies

Liefst 104 van de 185 eigen Carrefour-hypermarkten in Frankrijk zijn verlieslatend, goed voor 56% van de vestigingen. Dat blijkt uit een vakbondsverslag dat vakblad Linéaires kon inkijken. En bij die cijfers is nog geen rekening gehouden met de huurkosten en eventuele afschrijvingen.

 

Alarmerend is bovendien dat de verliezen nog zijn verergerd ten opzichte van een jaar eerder: in 2018 draaiden 89 van de 191, ofwel 46,5% van de Franse Carrefour-hypermarkten nog voor huur en afschrijvingen verlies.

De supermarktgroep probeert het tij onder meer te keren met contactloze betalingen en winkelervaringen, die de koopbeleving zo vlot en frictieloos mogelijk moeten maken. Zeker tijdens de corona-lockdown nam de adoptie van die mobiele technologie een snelle vaart, vertelt Marie Cheval, directeur hypermarkten en financiële diensten voor Carrefour Frankrijk aan Linéaires.

 

Momentum voor mobiele technologie

Mobiele betalingen maken momenteel minder dan 5% van de transacties uit, geeft de topvrouw toe, maar vooral jonge klanten adopteren de technologie gemakkelijk als het systeem gebruiksvriendelijk is. “Wij denken dat er echt potentieel is om contactloze betalingen te ontwikkelen, met een kaart of met de mobiele telefoon. We zagen het gebruik zich vermenigvuldigen tijdens de coronacrisis. Het afrekenproces gaat op die manier zo vlot mogelijk.”

Deze week maakte Carrefour bekend in Frankrijk zijn klantenkaart toe te voegen aan Apple Pay, zodat die automatisch geactiveerd wordt bij mobiele betalingen via iPhone of de smartwatch. Een soortgelijke oplossing voor Android volgt en er is ook al de Scanlib-app, waarmee klanten hun aankopen zelf kunnen scannen in de supermarkten. Nu is het nog een aparte app, maar uiteindelijk zal ze worden geïntegreerd in de Carrefour-app.

De retailer experimenteert ook met een winkel zonder kassa’s, naar het voorbeeld van Amazon Go. Automatische productherkenning gaat al verbluffend goed, zegt Cheval. Een testwinkel is nu te vinden in het hoofdkantoor van Carrefour nabij Parijs, maar zou volgens de topvrouw op termijn vooral interessant kunnen zijn voor kleine oppervlaktes – en dus niet voor de noodlijdende hypermarkten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN