RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casino en Intermarché vormen nieuwe alliantie

icon
Food16 april, 2021

De Franse retailgroepen Casino en Intermarché gaan niet alleen samen inkopen, maar ook digitale diensten ontwikkelen en huismerken produceren. Het is de start van een hertekening van het Franse – en Europese – inkooplandschap.

 

Internationale inkoopalliantie

Casino Group en Intermarché kondigen een strategisch partnership aan voor vijf jaar, waarbij ze naar eigen zeggen hun complementaire sterktes willen uitspelen. Eerst en vooral gaan ze samen inkopen in eigen land. Intermarché neemt de onderhandelingen in de foodsector voor z’n rekening met de internationale merkfabrikanten. Huismerken, landbouwproducten, zeevruchten, en merken van kleine of middelgrote fabrikanten vallen buiten dat akkoord. Casino van zijn kant zal de non-food onderhandelingen leiden: het gaat dan om technische producten, papierwaren en textiel.
 

Buiten Frankrijk gaan beide groepen een inkoopalliantie oprichten om “internationale diensten aan te bieden” aan grote industriële groepen die in Europa en Latijns-Amerika actief zijn. DE alliantie verwijst naar een beperkt aantal leveranciers die door hun schaal of geografische voetafdruk een dominante positie hebben in veel productcategorieën. Kritische massa in de aankoop van leidende merkproducten komt uiteindelijk ook de consument ten goede, zeggen beide retailers.

 

Digitale diensten en huismerken

Daar houdt het niet op. Intermarché en Casino Group creëren ook een joint venture om een digitaal media-aanbod te vermarkten naar voedingsproducenten in Frankrijk. Samen beschikken de partners immers over een enorm volume aan transactionele data en met z’n afdeling RelevanC heeft Casino al flink wat ervaring in digitale communicatie. Beide retailers willen hiermee een antwoord bieden op de dominante positie van “wereldspelers die actief zijn in Frankrijk”. Tot slot zal Intermarché met z’n industriële poot Agromousquetaires meedingen naar contracten voor het produceren van huismerkproducten van Franse origine voor Casino Group. De samenwerking moet uiteraard worden goedgekeurd door de Franse mededingingsautoriteiten.

 

Stoelendans van allianties

Het bericht over de samenwerking volgt kort nadat Casino het einde had aangekondigd van de inkoopalliantie Horizon – waarin het samenwerkte met Auchan, Metro, Dia en Schiever. Het hernieuwde partnerschap betekent de start van een stoelendans bij de Europese retailallianties. Na het vertrek van Edeka en Intermarché bij AgeCore en het stopzetten van Horizon kijken alle foodretailers nu uit naar nieuwe samenwerkingen. Daarbij leiden de Franse retailers de dans: door de strikte regelgeving rond de handelsrelaties en prijsnegotiaties in Frankrijk zien zij zich het meest genoodzaakt om zich te verenigen om hun onderhandelingspositie te versterken. En aangezien de meeste Franse groepen ook internationaal actief zijn, hebben die bewegingen een impact op de hele Europese markt. Het is niet overigens de eerste keer dat Casino en Intermarché elkaar vinden: gedurende vier jaar zaten ze samen in de inkoopcentrale Incaa, die ophield in 2018.   

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN