RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

CEO Schwarz Gruppe: "Binnen 5 jaar 100 miljard euro omzet"

icon
Food5 oktober, 2015

Binnen 5 jaar 100 miljard omzet

Hoe dat dan moet? “Punt 1: Met Lidl sterker worden op de bestaande markten. Punt 2: Expanderen in nieuwe landen. Punt 3: Wij gaan Kaufland wezenlijk reorganiseren. En daarnaast zal de hele Schwarz-groep een culturele verandering ondergaan”, aldus de topman in een interview met Management Team.

 

Bij Lidl ziet Gehrig alvast nog heel wat potentieel en wijst daarbij onder andere naar de textielverkoop: “We moeten toegeven dat Aldi daarin beter was.” Ook de bakkerijen die bijna in alle vestigingen te vinden zijn, hebben hun bijdrage. Op zich maken ze nog geen winst, maar ze zorgen wel voor een hogere klantenfrequentie.

 

De topman ziet ook dat Lidl op bepaalde punten wordt gekopieerd, maar durft daarin hard te zijn om de concurrentie scherp te houden. Zo verlaagde Lidl de prijs van Red Bull bijzonder sterk, nadat die exclusief voor Aldi een 0,33 cl-blikje ontwierp, om zo de prijs ook bij Aldi te drukken. “Wij zullen zien wie het langer volhoudt. De fabrikanten van merkproducten vinden zo’n prijsgevecht natuurlijk niks. Maar we moeten onze belangen beschermen.”

 

“Eerlijk en direct”

“Voor mij is het belangrijk op alle niveaus te communiceren, dus ook met de landelijke bazen en vestigingsmanagers. Ik wil weten of wat mijn zaakvoerders besluiten ook beneden goed overkomt. Als ik het gevoel heb dat iets misgaat, spreek ik de verantwoordelijken direct aan. En als het niet anders kan, trekken wij persoonlijke consequenties”, aldus Gehrig.

 

Zo werd begin 2014 afscheid genomen van Lidl’s inkoopmanager Dawid Jaschok en CEO Karl-Heinz Holland, omdat de samenwerking met hen spaak was gelopen. “In zulke gevallen ben ik zeer eerlijk en direct, maar ook correct. Als mensen niet meer kunnen en willen samenwerken, moet je consequent genoeg zijn en uit elkaar gaan.”

 

Na het vertrek van Holland gingen Robin Goudsblom en Sven Seidel tijdelijk samen aan de slag als topmannen van Lidl. “Goudsblom heeft de rol van co-baas op mijn verzoek een tijdje op zich genomen. Intussen bestuurt Sven Seidel Lidl weer alleen. De nieuwe directie is stabiel, het beleid uitgestippeld”, aldus Gehrig.

 

De topman is alvast niet van plan om de groei binnen het bedrijf te consolideren en heeft geen angst om verzadigde markten, zoals Denemarken, te betreden. “Daar halen we nog geen denderend succes, maar dat komt nog wel. Eerst willen we een sterke marktpositie bevechten.”

 

Verenigde Staten

De volgende stap voor Lidl is het veroveren van de Verenigde Staten, waar vele anderen al hebben gefaald. “Wij willen de Amerikaanse markt stap voor stap veroveren. Wij rekenen op hoge aanloopkosten, maar bij dit Amerikaans project is dat wel de moeite waard. Dit heeft de komende jaren dan ook onze volle aandacht.”

 

Daarbij is het belangrijk dat elk land het Lidl-concept op een eigen manier mag interpreteren. “Vroeger wilden wij inderdaad nog de hele wereld blij maken met ons Duitse assortiment. Dit is al lang veranderd. Het zou tegenwoordig logistiek gezien niet eens meer kunnen werken, daarvoor zijn we te groot geworden.”

 

Over China wordt echter nog niet gesproken, zelfs al wil concurrent Aldi daar zijn eerste stappen zetten. “Ik zie een heel pragmatisch aspect: Aldi zal voor ons de markt testen en voorbereiden. Als hun experiment – tegen de verwachting in – succesvol wordt, kunnen we nog steeds die kant opgaan. En zo niet, dan besparen wij ons veel extra werk en geld.”

 

Belangrijke rol oprichter

Gehrig houdt er ook rekening mee dat zijn functie binnen de groep langzaamaan zal verdwijnen, waarbij zijn taken worden overgedragen op andere mensen. “De privileges die ik nu heb, bestaan in de toekomst niet meer in deze mate. Wat mijn huidige machtpositie en competentie betreft ben ik ‘een uitloopmodel’. En dat is maar goed ook.” Zijn opvolger zal echter wel van binnen het bedrijf zelf komen. “Iemand moet echt één van ons zijn om ons te begrijpen, om te weten hoe Lidl in elkaar zit en hoe de groep als geheel functioneert.”

 

Ondertussen blijft ook oprichter Dieter Schwarz een sterke invloed uitoefenen op het beleid, ondanks het feit dat hij de operationele leiding 16 jaar geleden al heeft overgedragen. “Zolang hij nog zo fit is zoals nu, bepaalt hij ook de strategische stappen mee. De vennoten hebben momenteel een adviserende functie, zij oefenen hun stemrecht pas uit als de heer Schwarz deze overdraagt.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nieuwe CEO wijzigt directiecomité Delhaize

    Alexandros Boussis, die vanaf januari de leiding neemt bij supermarktketen Delhaize in België en Luxemburg, kondigt wijzigingen aan in de samenstelling van het directiecomité.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN