Colruyt misschien ooit energieleverancier | RetailDetail

Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.