Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top