Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top