Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt misschien ooit energieleverancier

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Colruyt toont zich wel zeer geïnteresseerd in duurzaamheid en energie. We wisten bijvoorbeeld al dat de Halse groep zich heeft opgeworpen tot hoofdaandeelhouder van Belwind, een windturbinepark aan de Belgische kust, maar blijkbaar reiken de ambities van het bedrijf nog verder. In een interview geeft Jef Colruyt te kennen ooit misschien zelfs een heus energiebedrijf op te willen richten.

 

"De goesting is er gewoon om in het bedrijf iets te realiseren op het vlak van energievoorziening," vertelt gedelegeerd bestuurder Jef Colruyt aan De Tijd. "In de jaren zestig, toen we als groothandel voor het eerst eigen winkels openden, was het zaak om simpelweg te overleven." Dat deed Colruyt door kleine besparingen, die Colruyt niet alleen de stoïcijnse discountlook gaven waar de distributeur vandaag bekend voor staat, het liet hen ook toe een voortrekkersrol in te nemen in de ecologische beweging vanaf de jaren ’80.

Meer energieproductie dan -consumptie

Alles begon met energiebesparingen om de kosten te drukken. Pas met de opkomst van de ecologische bekommernis mat de Halse distributiegroep zich een gestructureerde duurzaamheidsstrategie aan. Om energie te besparen, maar ook te produceren. En daar slaagt de distributiegroep tegenwoordig wonderwel in. In het eerste kwartaal van 2011 produceerde Colruyt voor het eerst meer energie dan het verbruikte.

 

Het groene engagement gaat volgens Jef Colruyt echter niet ten koste van de retailactiviteiten. Integendeel, ze sluit er dikwijls nauw bij aan. "Veel energieprojecten zijn gewoon verbonden aan onze retailactiviteiten. De windmolen is bijvoorbeeld verbonden met ons distributiecentrum, dat een hoge energiebehoefte heeft.”, aldus de gedelegeerd bestuurder.

Groen engagement

Tegenwoordig toont Jef Colruyt zich dan ook als een overtuigde voorvechter van de groene zaak. Ook de overtollige energie die de windmolen oplevert, wordt bijvoorbeeld nuttig besteedt. De supermarktgroep investeert in het najaar namelijk in de bouw van een waterstofproductie-eenheid, aangedreven door de windmolen. Op termijn is het de bedoeling dat de heftrucks van het distributiecentrum op het daar geproduceerde waterstofgas zullen rijden.

 

"We staan als maatschappij voor enorme uitdagingen op het vlak van energie. We moeten zuiniger worden. Gas, olie, kolen, dat is een eindig verhaal. Als we de Europese doelstellingen willen halen, zullen we met z’n allen ons gedrag flink moeten aanpassen," predikt Jef Colruyt aan zowel concullega's als consumenten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top