Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame | RetailDetail

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

De Brusselse correctionele rechtbank legde vandaag een boete van liefst 270.000 euro op aan Colruyt wegens een meervoudige inbreuk op het verbod op tabaksreclame. Colruyt zelf was "erg verrast door de uitspraak" en de kans dat het bedrijf beroep aantekent, is dan ook zeer groot.

Al in maart eerste boete

Twee Colruyt-vennootschappen, de NV Etablissementen Frans Colruyt (verantwoordelijk voor de uitbating van de supermarkten) en de NV Colruyt Group Services kregen in maart al een boete opgelegd omdat ze tabakswaren met korting verkochten en op die manier illegale reclame maakten voor tabakswaren, een praktijk die al sinds 1997 verboden is.

 

De laatste NV werd nu vrijgesproken omdat niet kan aangetoond worden dat deze NV de prijzen in de winkels en de reclame van Colruyt bepaalt, maar de eerste NV moet 270.000 euro ophoesten, ondanks het geopperde protest dat Europa het verbiedt om minimumprijzen op te leggen aan detailhandelaars.

 

Vier keer fout

Volgende de Brusselse rechtbank overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame niet minder dan vier keer: door een stukprijs te hanteren die lager is dan de officiële prijs op de fiscale zegel, door de toegekende hoeveelheidskortingen, door de tijdelijke extra kortingen en door de 'kampkortingen' aan jeugdbewegingen. Deze ingrepen resulteerden in een gemiddelde korting van tien procent, aldus de substituut.

 

Het vonnis deed melding van zowel wettelijke bepalingen als parlementaire teksten over reclame om de veroordeling kracht bij te zetten. "Reclame is elke mededeling of handeling die tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de gebruikte middelen, communicatiemiddelen of technieken", aldus het vonnis.

 

Volgens de rechtbank is het dan ook "verwerpelijk dat Colruyt zulke reclame maakt, terwijl wetenschappelijk bewezen is dat roken schadelijk is voor de gezondheid", aldus de rechter van dienst.

 

Colruyt "verrast" door uitspraak

Colruyt had zich nochtans verdedigd met het argument dat de prijs van een product geen reclame is, maar deel uitmaakt van de verkoop. "En de verkoop van tabaksproducten is niet verboden", pleitte Colruyt tevergeefs.

 

Colruyt beweerde nooit de bedoeling gehad te hebben om reclame te maken voor rookwaren en was "bijzonder verrast" door de uitspraak. De keten zal nu samen met haar advocaten de argumentatie van de rechter grondig bestuderen.

 

Zich neerleggen bij de uitspraak van de rechtbank is voorlopig echter de enige optie en er zal nu eerst en vooral dringend werk moeten gemaakt worden van de aanpassing van de tabaksprijzen. De kans is wel heel groot dat de supermarktketen binnen de veertien dagen beroep aantekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.