Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

De Brusselse correctionele rechtbank legde vandaag een boete van liefst 270.000 euro op aan Colruyt wegens een meervoudige inbreuk op het verbod op tabaksreclame. Colruyt zelf was "erg verrast door de uitspraak" en de kans dat het bedrijf beroep aantekent, is dan ook zeer groot.

Al in maart eerste boete

Twee Colruyt-vennootschappen, de NV Etablissementen Frans Colruyt (verantwoordelijk voor de uitbating van de supermarkten) en de NV Colruyt Group Services kregen in maart al een boete opgelegd omdat ze tabakswaren met korting verkochten en op die manier illegale reclame maakten voor tabakswaren, een praktijk die al sinds 1997 verboden is.

 

De laatste NV werd nu vrijgesproken omdat niet kan aangetoond worden dat deze NV de prijzen in de winkels en de reclame van Colruyt bepaalt, maar de eerste NV moet 270.000 euro ophoesten, ondanks het geopperde protest dat Europa het verbiedt om minimumprijzen op te leggen aan detailhandelaars.

 

Vier keer fout

Volgende de Brusselse rechtbank overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame niet minder dan vier keer: door een stukprijs te hanteren die lager is dan de officiële prijs op de fiscale zegel, door de toegekende hoeveelheidskortingen, door de tijdelijke extra kortingen en door de 'kampkortingen' aan jeugdbewegingen. Deze ingrepen resulteerden in een gemiddelde korting van tien procent, aldus de substituut.

 

Het vonnis deed melding van zowel wettelijke bepalingen als parlementaire teksten over reclame om de veroordeling kracht bij te zetten. "Reclame is elke mededeling of handeling die tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de gebruikte middelen, communicatiemiddelen of technieken", aldus het vonnis.

 

Volgens de rechtbank is het dan ook "verwerpelijk dat Colruyt zulke reclame maakt, terwijl wetenschappelijk bewezen is dat roken schadelijk is voor de gezondheid", aldus de rechter van dienst.

 

Colruyt "verrast" door uitspraak

Colruyt had zich nochtans verdedigd met het argument dat de prijs van een product geen reclame is, maar deel uitmaakt van de verkoop. "En de verkoop van tabaksproducten is niet verboden", pleitte Colruyt tevergeefs.

 

Colruyt beweerde nooit de bedoeling gehad te hebben om reclame te maken voor rookwaren en was "bijzonder verrast" door de uitspraak. De keten zal nu samen met haar advocaten de argumentatie van de rechter grondig bestuderen.

 

Zich neerleggen bij de uitspraak van de rechtbank is voorlopig echter de enige optie en er zal nu eerst en vooral dringend werk moeten gemaakt worden van de aanpassing van de tabaksprijzen. De kans is wel heel groot dat de supermarktketen binnen de veertien dagen beroep aantekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top