Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

De Brusselse correctionele rechtbank legde vandaag een boete van liefst 270.000 euro op aan Colruyt wegens een meervoudige inbreuk op het verbod op tabaksreclame. Colruyt zelf was "erg verrast door de uitspraak" en de kans dat het bedrijf beroep aantekent, is dan ook zeer groot.

Al in maart eerste boete

Twee Colruyt-vennootschappen, de NV Etablissementen Frans Colruyt (verantwoordelijk voor de uitbating van de supermarkten) en de NV Colruyt Group Services kregen in maart al een boete opgelegd omdat ze tabakswaren met korting verkochten en op die manier illegale reclame maakten voor tabakswaren, een praktijk die al sinds 1997 verboden is.

 

De laatste NV werd nu vrijgesproken omdat niet kan aangetoond worden dat deze NV de prijzen in de winkels en de reclame van Colruyt bepaalt, maar de eerste NV moet 270.000 euro ophoesten, ondanks het geopperde protest dat Europa het verbiedt om minimumprijzen op te leggen aan detailhandelaars.

 

Vier keer fout

Volgende de Brusselse rechtbank overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame niet minder dan vier keer: door een stukprijs te hanteren die lager is dan de officiële prijs op de fiscale zegel, door de toegekende hoeveelheidskortingen, door de tijdelijke extra kortingen en door de 'kampkortingen' aan jeugdbewegingen. Deze ingrepen resulteerden in een gemiddelde korting van tien procent, aldus de substituut.

 

Het vonnis deed melding van zowel wettelijke bepalingen als parlementaire teksten over reclame om de veroordeling kracht bij te zetten. "Reclame is elke mededeling of handeling die tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de gebruikte middelen, communicatiemiddelen of technieken", aldus het vonnis.

 

Volgens de rechtbank is het dan ook "verwerpelijk dat Colruyt zulke reclame maakt, terwijl wetenschappelijk bewezen is dat roken schadelijk is voor de gezondheid", aldus de rechter van dienst.

 

Colruyt "verrast" door uitspraak

Colruyt had zich nochtans verdedigd met het argument dat de prijs van een product geen reclame is, maar deel uitmaakt van de verkoop. "En de verkoop van tabaksproducten is niet verboden", pleitte Colruyt tevergeefs.

 

Colruyt beweerde nooit de bedoeling gehad te hebben om reclame te maken voor rookwaren en was "bijzonder verrast" door de uitspraak. De keten zal nu samen met haar advocaten de argumentatie van de rechter grondig bestuderen.

 

Zich neerleggen bij de uitspraak van de rechtbank is voorlopig echter de enige optie en er zal nu eerst en vooral dringend werk moeten gemaakt worden van de aanpassing van de tabaksprijzen. De kans is wel heel groot dat de supermarktketen binnen de veertien dagen beroep aantekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top