Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame | RetailDetail

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

Colruyt zwaar beboet voor illegale tabaksreclame

De Brusselse correctionele rechtbank legde vandaag een boete van liefst 270.000 euro op aan Colruyt wegens een meervoudige inbreuk op het verbod op tabaksreclame. Colruyt zelf was "erg verrast door de uitspraak" en de kans dat het bedrijf beroep aantekent, is dan ook zeer groot.

Al in maart eerste boete

Twee Colruyt-vennootschappen, de NV Etablissementen Frans Colruyt (verantwoordelijk voor de uitbating van de supermarkten) en de NV Colruyt Group Services kregen in maart al een boete opgelegd omdat ze tabakswaren met korting verkochten en op die manier illegale reclame maakten voor tabakswaren, een praktijk die al sinds 1997 verboden is.

 

De laatste NV werd nu vrijgesproken omdat niet kan aangetoond worden dat deze NV de prijzen in de winkels en de reclame van Colruyt bepaalt, maar de eerste NV moet 270.000 euro ophoesten, ondanks het geopperde protest dat Europa het verbiedt om minimumprijzen op te leggen aan detailhandelaars.

 

Vier keer fout

Volgende de Brusselse rechtbank overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame niet minder dan vier keer: door een stukprijs te hanteren die lager is dan de officiële prijs op de fiscale zegel, door de toegekende hoeveelheidskortingen, door de tijdelijke extra kortingen en door de 'kampkortingen' aan jeugdbewegingen. Deze ingrepen resulteerden in een gemiddelde korting van tien procent, aldus de substituut.

 

Het vonnis deed melding van zowel wettelijke bepalingen als parlementaire teksten over reclame om de veroordeling kracht bij te zetten. "Reclame is elke mededeling of handeling die tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de gebruikte middelen, communicatiemiddelen of technieken", aldus het vonnis.

 

Volgens de rechtbank is het dan ook "verwerpelijk dat Colruyt zulke reclame maakt, terwijl wetenschappelijk bewezen is dat roken schadelijk is voor de gezondheid", aldus de rechter van dienst.

 

Colruyt "verrast" door uitspraak

Colruyt had zich nochtans verdedigd met het argument dat de prijs van een product geen reclame is, maar deel uitmaakt van de verkoop. "En de verkoop van tabaksproducten is niet verboden", pleitte Colruyt tevergeefs.

 

Colruyt beweerde nooit de bedoeling gehad te hebben om reclame te maken voor rookwaren en was "bijzonder verrast" door de uitspraak. De keten zal nu samen met haar advocaten de argumentatie van de rechter grondig bestuderen.

 

Zich neerleggen bij de uitspraak van de rechtbank is voorlopig echter de enige optie en er zal nu eerst en vooral dringend werk moeten gemaakt worden van de aanpassing van de tabaksprijzen. De kans is wel heel groot dat de supermarktketen binnen de veertien dagen beroep aantekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.