RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

icon
Food6 juli, 2011

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

“Labels duurder dan producten zelf”

“We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, “maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf.” 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. “Onmogelijk na te leven”, oordeelt Comeos. “Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd.” “In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden”, zegt Dominique Michel. “In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding.”

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product – een andere kaas bijvoorbeeld – heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent – niet de handelaar – zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken.    “Labels duurder dan producten zelf” “We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, “maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 juni, 2023
    Casino-topman in hechtenis in corruptie-onderzoek

    Jean-Charles Naouri, de topman van de Franse supermarktgroep Casino, wordt verhoord door de politie in een corruptiedossier. De CEO is in hechtenis genomen.

  • icon
    Automotive1 juni, 2023
    Nieuwe eigenaar tankstations Maes zet in op buurtshops

    De tankstations van Maes komen in handen van de Nederlandse sectorgenoot Hametha. De nieuwe eigenaar wil nu ook de keten van buurtwinkels l'Unique uitbreiden.

  • icon
    Food1 juni, 2023
    Auchan verkoopt supermarkten aan zelfstandigen

    Ook Auchan springt op de franchisekar. De Franse supermarktgroep zoekt nu zelfstandige overnemers voor zeven vestigingen, maar tot de helft van de winkels zou op termijn kunnen verzelfstandigen.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN