RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Carrefour aan hoog tempo ‘vergoogelt’

icon
Food15 september, 2020

Hoe krijg je als grote retailer alle medewerkers mee in een ambitieus digitaliseringsproces? Investeren in technologie volstaat niet: de grootste uitdaging ligt in het veranderen van gedrag. “Onze mensen zijn niet langer bang van het omnichannelverhaal,” zegt Jonathan Cops van Carrefour.

 

Digitale golf

Van digitale transformatie gesproken: in 2019 rustte Carrefour België liefst 8800 medewerkers uit met een smartphone. Het bedrijf implementeerde het nieuwe HR-platform SAP Succesfactors, waarbij zowel de rekruterings- en onboardingprocessen als de opleidingen werden gedigitaliseerd. Daarnaast ‘vergoogelde’ de retailer alle kantoortoepassingen. In de winkels gebruiken medewerkers voortaan handige tablets voor het doorsturen van orders, met name in de versafdelingen: rayonverantwoordelijken hoeven niet meer naar een hoekje in het magazijn achter de winkel te gaan om er op een oude desktop hun bestellingen in te tikken.

 

Het mag duidelijk zijn: Carrefour zet reuzenstappen op het vlak van digitalisering, een belangrijk luik in het grote transformatieplan waarover het bedrijf in 2018 een akkoord bereikte. Je kan zelfs spreken van een digitale golf die het bedrijf overspoelt. En dan te weten dat het arbeidsreglement tot voor enige tijd het gebruik van de smartphone verbood op de winkelvloer… Een onhoudbare situatie in een omnichannelrealiteit, uiteraard.

 

Positief verhaal

Maar digitale toepassingen installeren is slechts een eerste stap. “De grootste uitdaging ligt in het veranderen van het gedrag van onze mensen”, weet Cops, die manager talent development is bij Carrefour. “Hoe kunnen we een positieve ingesteldheid creëren over de digitalisering van hun werkomgeving? En hoe kunnen we hen de digitale basiscompetenties aanreiken om met deze uitdagingen om te gaan? Om dat waar te maken, hebben we een ‘digital academy’ opgezet. We creëerden een netwerk van ‘digital activators’, die mensen in kleine groepjes gingen begeleiden – stap voor stap en haast spelenderwijs. We leren onze mensen hoe offline en online samengaan. Zo willen we hen een positieve kijk op digitalisering bijbrengen.”

 

De medewerkers bij Carrefour vormen een heterogene groep: de meeste jongere medewerkers zijn vertrouwd met digitale toepassingen, andere collega’s voelen zich onzeker. “Veel mensen waren bijvoorbeeld niet volledig op de hoogte van wat onze Carrefour-app al te bieden heeft aan klanten. We namen hen mee in een positief verhaal: fysieke winkels blijven een meerwaarde behouden in een omnichannelomgeving. Daarover bestond wel wat angst. Intussen is de attitude veranderd. Nu moeten we een volgende stap zetten, en ervoor zorgen dat mensen de beschikbare instrumenten ook echt gaan gebruiken.”

 

Klinkende namen

“Er staat nog veel op de planning, we ontwikkelen nog volop nieuwe tools. De IT-afdeling groeit dan ook enorm bij Carrefour. Wel is het een uitdaging om mensen te vinden”, geeft Cops toe. Waarom zouden IT’ers bij Carrefour moeten komen werken? “We zijn ons bewust van de wat negatieve perceptie die informatici hebben over retail. Maar als we kandidaten dan tonen met welke projecten we bezig zijn, dan verandert die perceptie toch wel. We installeren nieuwe servers, databanken en applicaties. We werken aan cybersecurity, we analyseren klantendata… Kortom, we dekken alle aspecten.”

 

“Bovendien werken we nauw samen met twee klinkende namen uit de sector. Carrefour heeft immers een wereldwijd partnership afgesloten met Google: in Parijs bevindt zich een innovatielab waar intussen ook al meer dan 250 Belgische collega’s boeiende workshops mochten gaan volgen. Zo’n masterclass digitale marketing is echt wel de moeite. En ook met de implementatie van SAP lopen we voorop. Het is een boeiende omgeving!”

 

Hoe je als groot en traditioneel retailbedrijf alle medewerkers meekrijgt in een ambitieus digitaliseringsproces: daarover getuigt Jonathan Cops op de tweede editie van het RetailDetail People Congress, dat plaatsvindt op donderdag 24 september. Ook onder andere Lieven Vanlommel van Foodmaker, human resources manager Charlotte Meiresonne van Accent Jobs en businesscoach Carita Sutherland nemen daar het woord. Het is een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN