RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Foodmaker zich uit de coronacrisis vecht

icon
Food7 mei, 2020

Volgende week heropent Foodmaker een deel van zijn saladbars in de supermarkten van Delhaize en Monoprix. De onlineverkoop explodeert en een nieuwe app voor gepersonaliseerd voedingsadvies staat in de steigers: “never waste a good crisis”.

 

Saladbars weer open

Inwendig vloekt ondernemer Lieven Vanlommel als hij het mooie weer ziet dezer dagen: in normale omstandigheden zouden de saladbars van Foodmaker nu recordomzetten draaien, maar ze bleven sinds de lockdown uit voorzorg gesloten. “Vanaf volgende week gaan we ze in tien Delhaize-supermarkten heropenen, om te testen of consumenten nog bereid zijn om op deze manier schepsalades te kopen. We zullen de verkoop dan kunnen vergelijken met die van onze voorverpakte biosalades. In Parijs heropenen we zelfs meteen een honderdtal saladbars bij Monoprix: die geloven erin en gaan full force.” Albert Heijn houdt zijn beslissing nog even in beraad.

 

Vanlommel is razend benieuwd hoe de mensen zullen reageren: een rondvraag bij fans wijst uit dat 65% weer open saladbars wil, maar in een anonieme poll bij een breder publiek zegt 81% dat ze nu liever voorverpakte salades kopen. “Die aarzeling is begrijpelijk. In elk geval ben ik er zeker van dat de trend naar gezonde voeding na de coronacrisis enkel nog sterker wordt.”

 

“In nood leer je je vrienden kennen”

Die crisis hakt er nochtans stevig in bij de gezonde fastfoodketen: net als de saladbars blijven ook de restaurants gesloten. Dat is zwaar voor een bedrijf dat recent zwaar investeerde in een nieuwe productie-eenheid: “We zijn teruggevallen op 20% van onze omzet en we gaan dit jaar drie miljoen euro in het rood”, weet de topman. “Het zal ons misschien vijf jaar kosten om weer boven water te geraken. Gelukkig hebben we onze contracten met Delhaize, Monoprix en Albert Heijn. Daardoor hebben we ook vrij snel een overbruggingskrediet kunnen krijgen.”

 

In elk geval leer je in moeilijke tijden je vrienden kennen, zegt Vanlommel: Xavier Piesvaux (Delhaize) en Carlijn Olthof (AH) hebben al gebeld om hun steun te laten blijken. De onderhandelingen met vastgoedeigenaren over huuruitstel leveren dan weer een gemengd beeld: voor zeven van de veertien vestigingen is er intussen een akkoord, voor vijf Brusselse vestigingen echter ligt de huisbaas dwars.

 

Op de stoep bij de consument

Onder het motto “never waste a good crisis” verkent het bedrijf nu volop nieuwe businessmodellen. De lockdown heeft bijvoorbeeld voor een enorme versnelling gezorgd in het onlineverhaal: de lancering van de Vedge Bags is een onverhoopt succes gebleken. Sinds 1 april bezorgt Foodmaker pakketten aan huis met gezonde bereide maaltijden of met groenten en ingrediënten om zelf aan de slag te gaan.

 

“Op deze manier helpen we consumenten die gezond willen eten maar schrik hebben om naar de supermarkt te gaan, of die het beu zijn om zelf te koken. We leveren nu al zo’n 2.000 bestellingen per week, daarvoor hebben we twintig extra gekoelde bestelwagens moeten huren. Onze website is al twee keer platgevallen door de grote bezoekersaantallen, tot anderhalf miljoen views. Ik ben fier op mijn team. Voor het eerst is een nieuw concept dat we lanceren meteen rendabel.” Niet enkel particulieren bestellen: ook bedrijven die nu heropstarten bezorgen hun medewerkers graag een portie gezonde voeding, zodat ze goed in vorm weer aan de slag kunnen.

 

Een ander project dat Vanlommel nu op punt wil stellen, is een app voor gepersonaliseerde voeding. “We gaven al voedingsadvies voor sporters: we werken onder meer samen met Kim Clijsters en voetbalclub Anderlecht. Dat willen we nu uitbreiden naar een breder publiek: we gaan ook mensen begeleiden die recreatief sporten. Stel: je wil de 10 Miles gaan lopen, dan kunnen wij je adviseren wat je best eet, en je kan het meteen online bestellen. Nu we toch al bij de mensen op de stoep staan, is de timing ideaal.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN