RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe de voedingsindustrie wil terugvechten na coronadip

icon
Food11 juni, 2020

De coronacrisis zadelt de Belgische voedingssector op met een omzetverlies van zowat 30%. Om na een recordjaar 2019 weer snel uit het dal te geraken, vraagt sectorfederatie Fevia opnieuw een verlaging van taksen en bijdragen.

 

“Fabrikanten verhoogden prijzen niet”

De coronacrisis heeft er ook bij de voedingssector stevig ingehakt. Hoewel de verkopen in de foodretail toenamen, was er een grote impact door de sluiting van de horeca en de daling van de export. Daardoor was er in de eerste maanden van dit jaar een gemiddeld omzetverlies van zowat 30%.

 

Eind april diende 70% van de bedrijven een aanvraag in voor tijdelijke werkloosheid als gevolg van het coronavirus, goed voor 30% van de werknemers. Sommige fabrikanten ondervonden liquiditeitsproblemen doordat klanten hun facturen niet meer betaalden. Investeringsplannen worden uitgesteld, het ondernemersvertrouwen is momenteel historisch laag.

 

Corona veroorzaakte ook stijgende kosten, maar de meeste bedrijven hebben die hogere factuur niet doorgerekend aan hun klanten, verzekert Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele: de prijsverhogingen in de supermarkten werden volgens hem niet veroorzaakt door de fabrikanten. “Nee, ze werden veroorzaakt door de promoties die on hold werden gezet. Daar zitten wij voor niets tussen en dat gaat zich normaliseren. Fabrikanten hebben de hogere kosten door de coronamaatregelen niet doorgerekend aan de klanten.”

 

“Stop met ons te bedelven onder de taksen”

Er zijn ook positieve punten: de voedingsbranche is een essentiële sector gebleken en is erin geslaagd de voedselbevoorrading tijdens de lockdown te verzekeren. “Ik hoop dat de Belgische consument zich dat zal blijven herinneren.” Dat de belangstelling voor lokale voeding in volle coronacrisis is toegenomen, helpt ook: “We moeten hier nu samen weer uit geraken.” Fevia wil de dalende curve snel weer omhoog, onder het motto ‘reverse the curve’. “De voedingsindustrie heeft bewezen een potentiële motor van economisch herstel te zijn, maar die motor zal niet vanzelf aanslaan.”

 

Hoewel de sector gelooft in de eigen kracht, kijkt ze toch ook naar de overheid: het belangrijkste knelpunt is de ‘lasagne’ aan bijdragen en taksen die maakt dat Belgische voedingsproducten vaak duurder zijn dan die van de buurlanden, en die ook grensaankopen populair maakt. “België is een open economie. We geloven in ons eigen verhaal, maar stop met ons te bedelven onder de taksen. Als de consument de keuze heeft, zal die wel voor onze producten kiezen. Hetzelfde geldt voor buitenlandse klanten.”

 

Dreigende brexit en protectionisme

De voedingsindustrie, die sterk afhankelijk is van de export, vraagt een gelijk speelveld. Een grote dreiging is de brexit: mogelijk komen er invoertarieven op 85% van de export naar het Verenigd Koninkrijk. Met een gemiddeld tarief van 18% zou dat een bedrag betekenen van 321 miljoen euro, op een export van 2,1 miljard.

 

Op de interne Europese markt verzet Fevia zich tegen ‘gastro-nationalisme’: als er protectionistische reflexen opkomen in Nederland en Frankrijk, samen goed voor 75% van de export binnen de EU, dan heeft dat grote gevolgen. Groot potentieel ziet Fevia in de verre export, met name naar Azië. De sector wil verder investeren in digitale transformatie en circulaire economie. Bijzondere aandacht verdient ook de arbeidsmarkt, met investeringen in duaal leren en opleidingen naar knelpuntberoepen.

 

2019 was overigens een bijzonder goed jaar voor de voedingsindustrie: de omzet groeide met 6% tot een kleine 55 miljard euro. De impact van grensaankopen werd voor een stukje teruggedrongen. De investeringen stegen met 8,8% naar 1,8 miljard euro. De export steeg met 2,5% tot 27 miljard euro. Dat vertaalde zich in extra jobs: het aantal arbeidsplaatsen steeg met 2% tot 94.631. Daarmee is de voedingsindustrie de grootste industriële werkgever van het land.

 

De Fevia kerncijfers voor 2019

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN