Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top