Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top