Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Danone vervaardigt in Rotselaar plantaardige flesjes voor Actimel

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Voortaan zal de verpakking van de zuiveldrank Actimel voor 95% bestaan uit suikerriet (in plaats van petroleum). Daartoe werd zopas een nieuwe productielijn ingehuldigd in de fabriek van Rotselaar, de grootste productiesite van Actimel en tevens het grootste distributieplatform van Danone in Europa. Er werken zo’n 500 mensen.

Kleinere ecologische voetafdruk

Het project is een onderdeel van het plan dat Danone in 2008 aankondigde om de CO2-uitstoot van alle activiteiten die onder de directe verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen – zowel verpakking, productie, logistiek – per kilogram verkochte producten wereldwijd met 30% te verminderen. Tussen 2008 en 2010 slaagde Danone er naar eigen zeggen al in om deze ‘carbon footprint’ per kilo met 22% te doen dalen.


Danone is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met hernieuwbare biologische materialen voor verpakkingen. Door te kiezen voor suikerriet vermindert Danone de ecologische voetafdruk van zijn flesjes met minimaal 70%. Bovendien schroeft de voedingsreus op die manier ook zijn globale CO²-uitstoot op jaarbasis met 42.000 ton terug.

Geen roofbouw

Negentig procent van het suikerriet dat zal worden verwerkt tot ethanol om de nieuwe Actimel-flesjes te produceren, is afkomstig uit zuidelijke en centraal gelegen regio’s in Brazilië. Danone maakt zich sterk dat het om oude, uitgeputte akkers gaat waar nog moeilijk andere gewassen kunnen worden geteeld. Bovendien gaat het om een miniem deel van de 1% akkerlanden bestemd voor de ethanolproductie in Brazilië. Er dreigt dus geen gevaar voor het woud of voor de teelt van andere voedingsgewassen, aldus nog Danone.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top