RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

icon
Food5 augustus, 2011

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN