Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top