Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top