Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft | RetailDetail

Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

Delhaize gaat voor groei in tweede jaarhelft

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

“Op het einde van de eerste jaarhelft van 2011 zijn onze resultaten in lijn met onze verwachtingen”, meent Pierre-Olivier Beckers, afgevaardigd bestuurder van Delhaize Groep.

 

“Ondanks de lichte vertraging in de verwezenlijking van besparingen in de V.S. zijn we vol vertrouwen dat wij in de tweede helft van het jaar een versnelling van de omzet- en winstontwikkeling zullen realiseren”

117 miljoen euro winst in Q2

Delhaize Groep noteert voor het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 117 miljoen euro tegenover 114 miljoen een jaar eerder. Daarmee blijft de groep iets onder de 118,8 miljoen euro waar de beursanalisten geraadpleegd door Bloomberg op hadden gerekend.

 

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,107 miljard euro, hetzij een toename met 3,9% tegen ongewijzigde wisselkoersen. Meteen goed voor de sterkste stijging sinds het tweede kwartaal van 2009. Omgerekend tegen de huidige wisselkoersen tekent Delhaize wel een omzetdaling op met 4,2%.

Belgische groei dankzij nieuwe winkels

Delhaize België zag haar omzet stijgen tot 1,2 miljard euro, met dank aan de opening van nieuwe vestigingen. Want de bestaande winkels genereerden zelf amper omzetgroei. De retailer schrijft dit toe aan de Belgische consument die meer dan ooit op zijn uitgaven let maar ook aan de zeer sterke groei die de Belgische activiteiten in het tweede kwartaal van vorig jaar lieten optekenen. Die groei bedroeg toen 5%.

 

De marges stegen wel van 4,8 naar 5,2%, waardoor de bedrijfswinst toenam met 10,4% tot een slordige 63 miljoen euro in het tweede kwartaal. Een puike prestatie tegen een achtergrond van een hardere prijzenslag en loonindexering. Betere leveranciersvoorwaarden, een teruggave van de btw en efficiëntiewinsten in de logistieke keten verklaren de stijging, aldus het management.

Buitenland op goede spoor

“De vergelijkbare omzetgroei, ondersteund door verkoopsinitiatieven en een hogere handelsinflatie, is opnieuw positief in de V.S.”, zegt de Delhaize-topman. “Wij zijn in het bijzonder tevreden over de verbeterde volumetendensen in het Zuidoosten van de V.S., terwijl onze activiteiten bij Hannaford hun sterke prestaties verderzetten. Alfa Beta won opnieuw aan marktaandeel en boekte opbrengstengroei ondanks het moeilijke economisch klimaat in Griekenland. De overname van Delta Maxi, waardoor we de opbrengstenbijdrage uit Zuidoost-Europa kunnen versnellen, is een belangrijke stap in de herverdeling van onze portfolio naar grotere groeimarkten.”

Blijven besparen

Toch blijft Delhaize op de kleintjes letten en zet het zijn driejarige besparingsprogramma onverminderd voort. “Op het einde van het tweede kwartaal, na 18 van de 36 maanden die we ons hiervoor hadden gegeven, hebben we al 60% van de 500 miljoen euro bruto jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd. Dit blijft ons de noodzakelijke brandstof geven om verder te investeren in prijzen en in andere omzetbevorderende initiatieven, zoals de herpositionering van het Food Lion uithangbord, en om de stijging van de inflatie en van andere kosten te dekken.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.